سنجش میزان فرهنگ شهروندی دانشجویان در حیطة ارزشها و هنجارها (مطالعة موردی: دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه)
(ندگان)پدیدآور
حسنی, محمدموسوی, میر نجفحبی قراتپه, سکینه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلّفههای فرهنگ شهروندی دانشجویان در حیطة ارزشها و هنجارها بوده است.روش: روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. بدین منظور، 384 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه با استفاده از فرمول برآورد نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود و روایی ابزار پژوهش از لحاظ صوری و محتوایی توسط متخصصان تأیید شد. اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که در بُعد ارزشی، بیشترین میانگین مربوط به مؤلّفة «همدلی با دیگران» و کمترین میانگین مربوط به مؤلّفة «روحیة پرسشگری» و در بُعد هنجاری، بیشترین میانگین مربوط به مؤلّفة «رعایت آداب معاشرت در ارتباط با دیگران» و کمترین میانگین مربوط به مؤلّفة «استفاده از اوقات فراغت» است. در ابعاد جمعیتشناختی(وضعیت تأهل، جنسیت و دانشکدة محل تحصیل) و در حیطة ارزشها، تنها بر اساس دانشکدة محل تحصیل، تفاوت معنیداری وجود داشت؛ اما در حیطة هنجارها، در هیچ یک از ابعاد، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: دانشگاه به عنوان یک نهاد آموزشی و فرهنگی توانسته است نقش مهمی در جامعهپذیری افراد داشته باشد؛ زیرا سنجش میزان فرهنگ شهروندی دانشجویان، میانگین متوسط بالا را نشان میدهد.
کلید واژگان
شهروندیفرهنگ
فرهنگ شهروندی
ارزش
هنجار
دانشجویان دانشگاه ارومیه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01



