| dc.contributor.author | حسنی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | موسوی, میر نجف | fa_IR |
| dc.contributor.author | حبی قراتپه, سکینه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T17:30:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T17:30:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T17:30:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T17:30:53Z | |
| dc.date.issued | 2012-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-04-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-02-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسنی, محمد, موسوی, میر نجف, حبی قراتپه, سکینه. (1391). سنجش میزان فرهنگ شهروندی دانشجویان در حیطة ارزشها و هنجارها (مطالعة موردی: دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه). فرهنگ در دانشگاه اسلامی, 2(3), 223-243. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-573X | |
| dc.identifier.uri | http://ciu.nahad.ir/article_224.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/22833 | |
| dc.description.abstract | <span style="text-decoration: underline;">هدف:</span> هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلّفههای فرهنگ شهروندی دانشجویان در حیطة ارزشها و هنجارها بوده است.<span style="text-decoration: underline;">روش</span>: روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. بدین منظور، 384 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه با استفاده از فرمول برآورد نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود و روایی ابزار پژوهش از لحاظ صوری و محتوایی توسط متخصصان تأیید شد. اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است.<span style="text-decoration: underline;"> یافتهها:</span> یافتههای تحقیق نشان داد که در بُعد ارزشی، بیشترین میانگین مربوط به مؤلّفة «همدلی با دیگران» و کمترین میانگین مربوط به مؤلّفة «روحیة پرسشگری» و در بُعد هنجاری، بیشترین میانگین مربوط به مؤلّفة «رعایت آداب معاشرت در ارتباط با دیگران» و کمترین میانگین مربوط به مؤلّفة «استفاده از اوقات فراغت» است. در ابعاد جمعیتشناختی(وضعیت تأهل، جنسیت و دانشکدة محل تحصیل) و در حیطة ارزشها، تنها بر اساس دانشکدة محل تحصیل، تفاوت معنیداری وجود داشت؛ اما در حیطة هنجارها، در هیچ یک از ابعاد، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. <span style="text-decoration: underline;">نتیجهگیری:</span> دانشگاه به عنوان یک نهاد آموزشی و فرهنگی توانسته است نقش مهمی در جامعهپذیری افراد داشته باشد؛ زیرا سنجش میزان فرهنگ شهروندی دانشجویان، میانگین متوسط بالا را نشان میدهد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فرهنگ در دانشگاه اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | شهروندی | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگ | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگ شهروندی | fa_IR |
| dc.subject | ارزش | fa_IR |
| dc.subject | هنجار | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان دانشگاه ارومیه | fa_IR |
| dc.title | سنجش میزان فرهنگ شهروندی دانشجویان در حیطة ارزشها و هنجارها (مطالعة موردی: دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 223 | |
| dc.citation.epage | 243 | |