• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 8, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 8, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    سفیری, خدیجهکوهی, کمالعبدی, رباب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    348.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر میزان تغییر ارزشها در حوزۀ ازدواج بود. روش: این پژوهش از نوع کمّی و به روش پیمایش انجام شده است. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه و جامعۀ آماری، دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15457 نفر است. از این تعداد، 403 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‏افزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است. یافته‌ها: میزان تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان در سطح متوسط به بالاست و با افزایش مصرف کالاهای فرهنگی مدّ نظر تحقیق، تغییر ارزشهای ازدواج نظیر تجرّدگرایی، آزادی انتخاب، تغییر روابط مبتنی بر عشق، تغییر نوع انتخاب همسر، تغییر مفهوم ازدواج و نحوۀ روابط تشدید می‌شود. همچنین، تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است. نتیجه‌گیری: مصرف کالاهای فرهنگی با ویژگی جدید، منجر به تغییرات ارزشی و هنجاری در جامعه، به ویژه در حوزۀ ازدواج و خانواده شده است. بنابر این، نیاز به توجه دقیق و برنامه‌ریزی‏های بنیادی برای کانالیزه کردن مصرف کالاهای فرهنگی در راستای هنجارها و ارزشها حاکم بر جامعه کاملاً احساس می‌شود.
    کلید واژگان
    تغییر ارزش ازدواج
    مصرف کالاهای فرهنگی
    عشق
    آزادی انتخاب
    مفهوم ازدواج
    نوع انتخاب همسر
    اهمیت ازدواج

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
    سازمان پدید آورنده
    دکتری جامعه‌شناسی و استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران؛ ده ونک، دانشگاه الزهرا(س) / نمابر: 02188047862/ kh.Safiri@Alzahra.ac.ir: Email
    دکتری تخصصی جامعه‌شناسی و دانشیار مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تبریز
    کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا(س).

    شاپا
    2345-573X
    URI
    http://ciu.nahad.ir/article_504.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/22758

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب