تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه تبریز
(ندگان)پدیدآور
سفیری, خدیجهکوهی, کمالعبدی, ربابنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر میزان تغییر ارزشها در حوزۀ ازدواج بود. روش: این پژوهش از نوع کمّی و به روش پیمایش انجام شده است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه و جامعۀ آماری، دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15457 نفر است. از این تعداد، 403 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است. یافتهها: میزان تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان در سطح متوسط به بالاست و با افزایش مصرف کالاهای فرهنگی مدّ نظر تحقیق، تغییر ارزشهای ازدواج نظیر تجرّدگرایی، آزادی انتخاب، تغییر روابط مبتنی بر عشق، تغییر نوع انتخاب همسر، تغییر مفهوم ازدواج و نحوۀ روابط تشدید میشود. همچنین، تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است. نتیجهگیری: مصرف کالاهای فرهنگی با ویژگی جدید، منجر به تغییرات ارزشی و هنجاری در جامعه، به ویژه در حوزۀ ازدواج و خانواده شده است. بنابر این، نیاز به توجه دقیق و برنامهریزیهای بنیادی برای کانالیزه کردن مصرف کالاهای فرهنگی در راستای هنجارها و ارزشها حاکم بر جامعه کاملاً احساس میشود.
کلید واژگان
تغییر ارزش ازدواجمصرف کالاهای فرهنگی
عشق
آزادی انتخاب
مفهوم ازدواج
نوع انتخاب همسر
اهمیت ازدواج
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری جامعهشناسی و استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران؛ ده ونک، دانشگاه الزهرا(س) / نمابر: 02188047862/ kh.Safiri@Alzahra.ac.ir: Emailدکتری تخصصی جامعهشناسی و دانشیار مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا(س).




