همانندیهای نوشتاری و یادگیری واژگان تأثیر ایجاد آگاهی از همانندیهای نوشتاری درون زبانی واژگانی در درک و تولید واژگان زبان دوم
(ندگان)پدیدآور
زارعی, عباسعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور بررسی تأثیر ایجاد آگاهی از همانندیهای نوشتاری در درک و تولید واژگان زبان دوم، چهار گروه از دانشجویان درس زبان عمومی برگزیده شدند که از دو گروه به عنوان گروههای آزمایشی و از دو گروه به عنوان گروههای کنترل استفادهشد. افراد گروههای آزمایشی از شباهتها و تفاوتهای نوشتاری واژگان آگاه شدند، ولی چنین کاری دربارة افراد گروههای کنترل انجام نشد. در پایان دورة آزمایشی برای مقایسة درک واژگانی، از یکی از گروههای آزمایشی و یکی از گروههای کنترل، آزمونی چند گزینهای انجامگرفت. با هدف مقایسة تولید واژگانی، به دو گروه باقیمانده یک فعالیت تولیدی زبانی داده شد. فرایند آماریANOVA نشان داد که بین میانگین نمرات گروهها تفاوتهای معنیداری وجود دارد. آزمون Scheffe هم نشان داد که آگاهی از همانندی های نوشتاری واژگانی، هم در درک و هم در تولید واژگان زبان دوم، تأثیر مثبت دارد.
کلید واژگان
درک و تولید واژگانگروه آزمایشی
گروه کنترل
همانندیهای نوشتاری درون زبانی
همشکلی نسبی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2008-02-201386-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانشاپا
2588-41312588-7092




