نقش گرامر زبان دینی در فهم معنای خدا از نگاه فیلیپس و نقد آن
(ندگان)پدیدآور
شکیبی, زینبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فیلیپس معتقد است بهکارگیری مفاهیم دینی توسط مؤمنان، یگانه ابزار برای فهم معنای خدا در بازی زبان دینی است، نه مطابقت با واقعیت خارجی. او بر همین اساس میگوید ادراک حقیقت الهی خارج از نحوة زندگی دینی باعث سقوط به ورطة مغالطة تعالی زبان دینی خواهد شد. لذا نگاه مبتنی بر ترس از عذاب الهی و یا امید به پاداش خداوند را طرد میکند. او با پذیرش درونگرایی، گرامر عشق خداوند را همان باور به خدا میداند که در آن هیچ فریبی راه ندارد و این عشق در رفتار مؤمنان ظهور مییابد. فیلیپس در موضوع گرامر لطف الهی معتقد است، لطف الهی یعنی به همة موجودات به منزلة مظاهر و آثار خداوند نگریسته شود و به آنها محبت شود. او تعالی خداوند را نیز به معنای پذیرش مخلوقبودن خود و اظهار و تواضع در برابر وی میداند. ازهمینرو دیدگاهش نگاهی تحویلگرایانه تلقی میشود. البته اشکالاتی نیز به نگاه وی مطرح است: الف) میان اطلاق باور به خدا و مفیدبودن آن تناقض وجود دارد؛ ب) خدای خالق در تناقض با خدایی است که معلول زندگی متدینان است؛ ج) خلط میان باور با عمل صورتگرفته؛ د) تعارض اطلاق عینیت خدا با وابستگی آن به ذهن؛ هـ) نفی تمایز میان معنا و کارکرد در باورهای دینی.
کلید واژگان
فیلیپسگرامر خدا
گرامر لطف
گرامر عمیق
گرامر سطحی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
انجمن علمی فلسفه دین ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه کلام و فلسفه اسلامی؛دانشگاه پیام نورشاپا
238-07X2383-0778
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
نقش گرامر زبان دینی در فهم معنای خدا از نگاه فیلیپس و نقد آن
شکیبی, زینب (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2019-04-21)فیلیپس معتقد است بهکارگیری مفاهیم دینی توسط مؤمنان، یگانه ابزار برای فهم معنای خدا در بازی زبان دینی است، نه مطابقت با واقعیت خارجی. او بر همین اساس میگوید ادراک حقیقت الهی خارج از نحوة زندگی دینی باعث سقوط به ورطة مغالطة ...
-
چیستی هنجار در ساحت نظم اجتماعی و نظم حقوقی
جهانبین, سید عبادالله؛ گرجی ازندریانی, علی اکبر (دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران, 2019-09-23)هنجار در نظمهای تنسیقی (نظمهای اخلاقی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی) معنای خاصی دارد که در فراگرد عینی، ضمن تکثر مفهومی و مصداقی، هر کدام تعریف ماهوی و شکلی و ضمانت اجرای خاصی دارند. جامعهشناسی و حقوق بهعنوان دو دانش از علوم ...
-
اثربخشی راهبرد پایهای درک داستان-گرامر بر پردازش واجی، پردازش معنایی و املایی، فراشناخت و حافظه فعال دانشآموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی
امینی, مهری؛ بهرامی پور اصفهانی, منصوره (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)پژوهش حاضر باهدف اثربخشی راهبرد پایهای درک داستان-گرامر بر پردازش واجی، پردازش معنایی و املایی، فراشناخت و حافظه فعال دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح دو گروه آزمایش و ...




