مرور دوره 5, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • دفاع از براهین کلاسیک اثبات خدا بر مبنای طرح ماهیت اصلاح‌شدة برهان جورج ماورودس 

    پورمحمدی, نعیمه (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2016-04-20)
    جورج ماورودس، فیلسوف دین و معرفت‌شناس اصلاح‌شده، تلقی جدیدی از برهان ارائه ‌می‌کند که با کمک آن ‌می‌توان نگاهی جدید به برهان‌های سنتی اثبات وجود خدا داشت. او در ماهیت برهان با افزودن دو شرط «قطعیت» و «قانع‌کنندگی» بر دو ...

  • بررسی تحلیلی نسبت زبان و امر متعالی در مسئلۀ تنوع دینی 

    اخوان, مهدی (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2016-04-20)
    نسبت زبان و امر واقع در فلسفه، به‌طورکلی، و در فلسفۀ زبان، به‌ طور خاص، مباحث معناشناسی و نظریۀ دلالت را پیش می‌کشد. هر رویکرد فلسفی به پدیدۀ تنوع و کثرت ادیان باید به این مباحث زبان‌شناسانه نظر داشته باشد. نظریه‌های دلالت ...

  • مقایسة دیدگاه ویلیام جیمز و جان بیشاپ در زمینة توجیه باور دینی 

    شهرستانی, شیما؛ آیت اللهی, حمیدرضا (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2016-04-20)
    ویلیام جیمز در مقابل دیدگاه قرینه‌گرایان و به‌خصوص کلیفورد دیدگاه خود را دربارة تأثیر اراده بر باور مطرح کرده است. بر اساس دیدگاه کلیفورد برای همه، همیشه و همه‌جا خطاست که باوری را بدون شواهد کافی بپذیرند. ویلیام جیمز ...

  • نقد ماهیت سلبی سنت‌گرایی در اندیشة سیدحسین نصر 

    نژاد ایران, محمد (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2016-04-20)
    سنت‌گرایی یک جریان فکری جدید است که در واکنش به روند رو به رشد مدرنیته در جهان امروز پدید آمده است. بررسی مبانی انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی و دین‌شناختی سنت‌گرایی نشان می‌دهد که این جریان فکری فاقد هرگونه ماهیت ایجابی است ...

  • الگوی الهیات اجتماعی اسلامی در اندیشه و آثار موسی صدر؛ امت واحده 

    حسینی بهشتی, سید علیرضا؛ مریدی, فاطمه (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2016-04-20)
    موسی صدر یکی از بارزترین اندیشمندان و مصلحان مسلمان معاصر است که با رویکرد الهیاتی خود مسائل و معضلات اجتماعی را شناسایی کرده و در پی حل آن برآمده ­است. حضور این اندیشمند به طور هم‌زمان در دو حوزة نظر و عمل‌، ضرورت بررسی ...

  • تبیین نظریة دین طبیعی با تأکید بر رویکرد فرگشتی دانیل دِنت و نقدهای خداباورانة آلوین پلنتینگا 

    مهری, هژیر (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2016-04-20)
    در این مقاله ابتدا با تبیین نظریة دین طبیعی، بررسی زیست‌شناسانه‌ای از دین ارائه می‌شود و دین هم‌چون پدیده‌ای طبیعی بررسی می‌شود. از نظر نئوداروینیست‌ها دین حتی اگر متعالی و از جهان دیگر باشد می‌تواند به عنوان پدیده‌ای طبیعی ...