مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
انسانآرزوها و خدا بهمثابة فراسوی هستی: رو بهرویی فلسفة «خدابنیاد» و «دیگریبنیاد» با «ذهنبنیادی»
(انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2012-04-20)این مقاله به بررسی این پرسش پرداخته است که آیا خدابنیادی، موضوع نقد مدرنیته، میتواند با طرح پرسش «امکان اخلاقی خدا؟» به موضعی برای نقد مدرنیته تبدیل شود و با بهچالشکشیدن «انسانآرزوها» ـ تعبیر میشل فوکو از سوژة مدرن ـ ...
-
بررسی انتقادی نظریة «نحوة معیشت» ویتگنشتاین و عمق نفوذ آن در تفکر دینی
(انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2012-04-20)معناداری زبان دین در نزد ویتگنشتاین، یعنی شرکت در یک حیات و داشتن صورت زندگی. بدون «صورت حیات» و شراکت در نحوهای از این صور، زبان و گزارههای دینی برای فرد معنای خاصی ندارند و فرد نمیتواند آنها را درک کند. ادراک و داوری ...
-
دین و خدا در فلسفۀ نقادی کانت
(انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2012-04-20)چهارچوب نظری فلسفة نقادی کانت ریشه در تحولات قرن هجدهم و دورة موسوم به روشنگری و منورالفکری اروپا دارد؛ رهیافتهای دینپژوهی، از جمله باور به خداوند یا علت اولی، نزد او نیز متأثر از همان فضاست. پرسش از اعتبار و دامنة ...
-
رابطة عقل و ایمان از منظر ملاصدرا و کرکگور (تبیین مفاهیم ایمان و عقل از دیدگاه ملاصدرا و کرکگور)
(انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2012-04-20)تبیین رابطة عقل و ایمان یکی از مهمترین دغدغههای کرکگور و ملاصدراست. مهمترین ویژگی ایمان نزد کرکگور ماهیت ضد عقلی یا پارادوکسیکالبودن آن است. در این تفکر، فرد هرگز نمیتواند با تفکر عقلانی و توسل به شواهد تاریخی به ایمان ...
-
نظریۀ کاربردی معنا و تأثیر آن در معرفتشناسی دینی
(انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2012-04-20)در فلسفۀ زبان از نظریات معناداری سخن بهمیان میآید. یکی از مهمترین نظریات در این حیطه نظریۀ «کاربردی» است. براساس نظریۀ کاربردی، معنای یک لفظ چیزی جز کاربرد آن لفظ در زبان نیست. در این نظریه، زبان خصوصی وجود ندارد و ...



