اثربخشی کارورزی مبتنی برخود شرح حال نویسی بر صلاحیت حرفه ای معلمان مورد مطالعه : دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان استان البرز
(ندگان)پدیدآور
حبیبی, حلیمهجعفری هرندی, رضابهرامی, سوسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارورزی مبتنی بر خود شرح حال نویسی بر صلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان است. این تحقیق کاربردی و از جهت روش، کمی و از نوع آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارورزی پردیس دخترانه امیرکبیر کرج بود. یک نمونه 30 نفری انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس در هشت هفته و در حین کارآموزی، به گروه آزمایش آموزش داده شد. هنگام اجرای آزمایش ملاحظات مربوط به روایی درونی و بیرونی طرح رعایت گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ 890/0 به دست آمد. مهارت های حرفه ای دانشجویان قبل و بعد از آزمایش مورد سنجش قرار گرفت. اثر پیشآزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس کنترل گردیده و در نهایت فرضیهی پژوهش با روش آماری آنکوا برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل با کنترل پیشآزمون مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت. نتایج نشان داد که دوره آموزش گروه آزمایش در ارتقای صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان مؤثر بوده است و آموزش خود شرح حال نویسی 46 درصد از صلاحیت حرفه ای معلمان را تبیین می کند (461/0=β ، 001/0=P). بنابراین، طبق نتایج بدست آمده می توان گفت که کارورزی مبتنی بر خود شرح حال نویسی می تواند به عنوان یک الگوی مؤثر در برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان به کار گرفته شود و موجب ارتقای سطح شایستگی های حرفه ای دانشجو معلمان گردد.
کلید واژگان
برنامه درسی کارورزیخودشرح حال نویسی
دانشگاه فرهنگیان
صلاحیت های حرفه ای معلمان
تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
حلیمه حبیبی: دانشجوی دکتری، رشته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، میمه، ایران.عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




