• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان شناختی_رفتاری در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

    (ندگان)پدیدآور
    دغاغله, ربابابافت, حمیدهجعفری, سیده فرزانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    158.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پ‍‍ژوهش حاضر بررسی تعیین اثربخشی مداخله‌های روان‌شناختی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بود. در این مطالعه، تمامی دانشجویان دارای افت تحصیلی دانشکده‌های هفت‌گانه این دانشگاه بودند که در سال تحصیلی 1390-1391 در مراکز مشاوره‌ی دانشگاه (هفت دانشکده) مورد مداخله‌های روان‌شناختی قرارگرفتند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. از میان دانشجویان (33 نفر)که دارای افت تحصیلی بودند به هسته‌های مشاوره‌ی دانشکده‌ی خود دعوت شدند. ابزار مورد استفاده در این پ‍ژوهش، معدل دو ترم متوالی دانشجویان مشمول طرح افت تحصیلی و استفاده از روش درمانی شناختی_رفتاری (c.b.t) بود. یافته‌ها نشان داد که از تعداد 33 نفر دانشجوی دارای افت تحصیلی (4/36% مرد و 6/63% زن) بودند. 8/81% مجرد و 2/18% متأهل، 3/27% بومی و 7/72% غیربومی بودند. بیشترین افت تحصیلی مربوط به دانشکده‌های پرستاری و پزشکی، 2/13% و کمترین میزان افت تحصیلی مربوط به دانشکده‌ی پیراپزشکی 8/3% بود. بیشترین علل افت تحصیلی به ترتیب: مشکلات خانوادگی 2/13%، اشتغال به کار 3/11%، عدم علاقه به رشته 3/11% و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به کمبود اعتماد به نفس، دشواری دروس، اختلالات روانی، عدم قبولی در شهر مورد نظر و مشکلات سازگاری هرکدام 9/1% بوده است. با توجه به نتایج این پژوهش، ضروری است که مراکز مشاوره‌ی دانشجویی دانشکده‌ها برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منظم‌تری را برای شناسایی روش‌های مؤثر بر درمان و پیش‌گیری از افت تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی به اجرا بگذارند.
    کلید واژگان
    افت تحصیلی
    دانشجویان
    درمان شناختی- رفتاری
    دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-01-21
    1393-11-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79724.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220445

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب