دیدگاه دانشجویان مامایی در مورد وضعیت حمایت و نظارت بالینی در محیط های آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, آزادپاک پور, وحیدسلیمی, صدیقهشهیم, احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ارکان اساسی در آموزش مامایی ارائهی حمایت و نظارت بالینی کافی از سوی مربیان بالینی میباشد. فقدان چنین حمایت و نظارتی میتواند پیامدهای یادگیری بالینی دانشجویان مامایی را تحت تأثیر قرار دهد. در مرور وسیع متون مطالعهای یافت نشد که حمایت و نظارت بالینی را در آموزش بالینی دانشجویان مامایی مورد بررسی قرار داده باشد. بنابراین، هدف از انجام این مطالعه، بررسی وضعیت موجود حمایت و نظارت بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی میباشد. این مطالعهی توصیفی_مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390 انجام گردید و دادههای 74 دانشجوی کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان که حداقل تجربهی دو ترم آموزش بالینی داشتند، جمعآوری گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی درک حمایت و نظارت استفاده شد که دو حیطهی حمایت (17 گویه) و نظارت (12 گویه) را در آموزش بالینی مورد بررسی قرار میدهد. نمرهی نهایی در حیطهی حمایت از 17 تا 85 و در حیطهی نظارت بالینی از 11 تا 60 متغیر بود. برخی مشخصات تحصیلی دانشجویان نیز با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد که در حیطه-ی حمایت بالینی میانگین دیدگاه دانشجویان 2/10± 58 بود. در این حیطه نیز بیشترین نمره مربوط به خردهمقیاس "ارائه-ی کمک" و کمترین نمره مربوط به "درک نیازهای آموزشی" بوده است. همچنین، میانگین نمرهی دانشجویان در حیطهی نظارت بالینی 9/10± 43 بود. نتایج نشان میدهد که دانشجویان مامایی از نظر دریافت حمایت و نظارت وضعیت نسبتاً مناسبی دارند، ولی جهت دستیابی به وضعیت ایدهآل اعمال تغییراتی ضروری است.
کلید واژگان
محیط آموزش بالینیدانشجویان مامایی
حمایت و نظارت در آموزش بالینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
شاپا
2251-65062345-2757




