• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دیدگاه دانشجویان مامایی در مورد وضعیت حمایت و نظارت بالینی در محیط های آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

    (ندگان)پدیدآور
    رحمانی, آزادپاک پور, وحیدسلیمی, صدیقهشهیم, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    180.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از ارکان اساسی در آموزش مامایی ارائه‌ی حمایت و نظارت بالینی کافی از سوی مربیان بالینی می‌‌باشد. فقدان چنین حمایت و نظارتی می‌تواند پیامدهای یادگیری بالینی دانشجویان مامایی را تحت تأثیر قرار دهد. در مرور وسیع متون مطالعه‌ای یافت نشد که حمایت و نظارت بالینی را در آموزش بالینی دانشجویان مامایی مورد بررسی قرار داده باشد. بنابراین، هدف از انجام این مطالعه، بررسی وضعیت موجود حمایت و نظارت بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی می‌باشد. این مطالعه‌ی توصیفی_مقطعی در نیم‌سال اول سال تحصیلی 91-1390 انجام گردید و داده‌های 74 دانشجوی کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان که حداقل تجربه‌ی دو ترم آموزش بالینی داشتند، جمع‌آوری گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ی درک حمایت و نظارت استفاده شد که دو حیطه‌ی حمایت (17 گویه) و نظارت (12 گویه) را در آموزش بالینی مورد بررسی قرار می‌دهد. نمره‌ی نهایی در حیطه‌ی حمایت از 17 تا 85 و در حیطه‌ی نظارت بالینی از 11 تا 60 متغیر بود. برخی مشخصات تحصیلی دانشجویان نیز با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد که در حیطه-ی حمایت بالینی میانگین دیدگاه دانشجویان 2/10± 58 بود. در این حیطه نیز بیشترین نمره مربوط به خرده‌مقیاس "ارائه-ی کمک" و کمترین نمره مربوط به "درک نیازهای آموزشی" بوده است. همچنین، میانگین نمره‌ی دانشجویان در حیطه‌ی نظارت بالینی 9/10± 43 بود. نتایج نشان می‌دهد که دانشجویان مامایی از نظر دریافت حمایت و نظارت وضعیت نسبتاً مناسبی دارند، ولی جهت دستیابی به وضعیت ایده‌آل اعمال تغییراتی ضروری است.
    کلید واژگان
    محیط آموزش بالینی
    دانشجویان مامایی
    حمایت و نظارت در آموزش بالینی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-01-21
    1393-11-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79723.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220444

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب