• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش برنامه ی مراقبتی با استفاده از نقشه ی مفهومی بالینی بر تفکر انتقادی

    (ندگان)پدیدآور
    صداقت, سهیلاگرجیان, زهراذره هوشیاری خواه, حجتچراغیان, بهمنحسینی آهنگری, سید عابدینمرادبیگی, خدیجه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    222.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه در رشته‌ی پرستاری به فارغ‌التحصیلانی نیاز داریم که بتوانند مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسأله را در محیط بالین به کار بندند. به عقیده‌ی صاحب‌نظران آموزشی روش‌های نوین تدریس همچون نقشه‌ی مفهومی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، بنابراین این مطالعه با هدف آموزش برنامه مراقبتی با استفاده از نقشه مفهومی بالینی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است. این مطالعه از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی است. نمونه‌ها شامل 34 دانشجوی پرستاری ترم ششم دانشکده‌ی علوم پزشکی آبادان بودند که به طور تصادفی در دو گروه مساوی فرآیند پرستاری و نقشه‌ی مفهومی بالینی قرار گرفتند. قبل از کارآموزی پرسش‌نامه‌ی تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب در اختیار دانشجویان هر دو گروه قرار گرفت، سپس برای دانشجویان گروه مداخله (دانشجویانی که برای آموزش نقشه‌ی مفهومی انتخاب شدند) کارگاهی یک روزه جهت آموزش برنامه‌ی مراقبتی با استفاده از نقشه‌ی مفهومی برگزار گردید. هر گروه به مدت 10 روز در تابستان سال 92 در بخش نورولوژی و برای بیماران سکته‌ی مغزی برنامه‌ی مراقبتی نوشته و اجرا نمودند. پس از کارآموزی نیز میزان تفکر انتقادی دانشجویان سنجیده شد. یافته‌ها نشان داد که هر دو گروه از نظر جنس، سن، معدل و نمره‌ی تفکر انتقادی قبل از کارآموزی تفاوت معنا‌داری با هم نداشتند و همگن بودند. اما پس از مداخله، تفکر انتقادی گروه نقشه‌ی مفهومی به‌طور چشم‌گیری افزایش داشت (میانگین رتبه = 88/24، P
    کلید واژگان
    نقشه مفهومی بالینی
    تفکر انتقادی
    برنامه مراقبتی
    آموزش پرستاری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-01-21
    1393-11-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79720.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220441

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب