بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و جرأت ورزی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
ملک پور, نداسلیمانی, مهساطالبی, غلامرضاقاسم زاده, عزیزرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روانشناختی، جرأت ورزی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 270 نفر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی(94-93)، با روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ روانشناختی اﻫﻮاز و پرسشنامه جرأت ورزی گمبریل و ریچی پاسخ دهند و معدل ترم گذشته تحصیلی خود را نیز یادداشت نمایند. تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق به روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نتایج نشان داد که اثرات سرسختی روانشناختی بر روی پیشرفت تحصیلی به صورت مستقیم 243/. و اثرات سرسختی روانشناختی به صورت غیر مستقیم و به واسطه جرأت ورزی بر روی پیشرفت تحصیلی 069/. بود. خصوصیات افراد با ویژگیهای سرسختی روانشناختی (تعهد، مبارزه جویی وکنترل) با میزان جرأت ورزی شان همپوشی دارد، همچنین حضور ویژگی سرسختی روانشناختی در دانشجویان، فرآیند یادگیری را تسریع می نماید.
کلید واژگان
سرسختی روانشناختیجرأت ورزی
موفقیت تحصیلی
دانشجویان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران.کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
عضو هیات علمی، دانشگاه علمی کاربردی سازمان بهزیستی تهران، تهران، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




