پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
دهقان زاده, ابراهیماسماعیلی شاد, بهرنگنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر اساس راهبردهای یادگیری و ویژگیهای شخصیتی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بجنورد به تعداد 536 نفر بود که 224 نفر طبق فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. دادهها توسط سه پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو کاستا و مک کری (1985)، راهبردهای یادگیری کرمی (1381) و خلاقیت صمدآقایی (1382) جمعآوری شد که روایی آنها از نوع صوری و محتوایی بود و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (87/0)، (80/0) و (82/0) برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss21 استفاده شد. یافته ها نشان داد ویژگی های باز بودن، سازگاری و سبک هویت سردرگم اجتنابی به میزان 27 درصد قادر به پیشبینی خلاقیت بودند. مقدار ضرایب بتا برای راهبردهای یادگیری برابر با (0.40=β)، برای باز بودن نسبت به تجارب جدید برابر با (0.32=β) و برای برونگرایی برابر با (0.21=β) است که به صورت معنادار قادر به پیشبینی خلاقیت میباشد.
کلید واژگان
ویژگیهای شخصیتیراهبردهای یادگیری
خلاقیت
دانش آموزان
تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، ,واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
شاپا
2251-65062345-2757




