تاثیر الگوی برنامه ریزی شده رفتار تمرینی جهت پایبندی به فعالیت ورزش همگانی به منظور افزایش سلامت دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
قره, محمدعلیرضایی صوفی, مرتضیزردی, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرالگوی برنامه ریزی شده رفتارتمرینی جهت پایبندی به فعالیت ورزش همگانی به منظورافزایش سلامت دانشجویان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 94-95 بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 384 نفر بود که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل مقیاس اصلاح شده رفتار برنامه ریزی شده بود. روایی صوری و محتویی آن مورد تایید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی 95/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمعآوری شده از نرمافزار Amos و spss نسخه 18 استفاده شده است. نتایج مدل رگرسیون گام به گام نشان داد که ، 46 درصد از کل تغییرات سطح مشارکت در ورزش همگانی به سه متغیر نگرش، کنترل رفتار و ورزش همگانی مربوط میشود. شاخصهای نیکویی برازش مدل پژوهش نشان داد که، مدل ارائه شده برازش خوبی دارد به این معنی که تئوری الگوی رفتار برنامه ریزی شده قابلیت تببین مشارکت دانشجویان در ورزش همگانی را دارد. . بنابراین پیشنهاد میشود که دستگاههای متولی امر ورزش دردانشگاه جهت افزایش سلامت دانشجویان نسبت به لحاظ کردن تمهیداتی در راستای تقویت نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار ادراک شده در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار مشارکت در فعالیتهای ورزشی همگانی از جمله فرآهم سازی زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری، دسترسی، مسائل مالی و ... اهتمام ورزیده تا ورزش همگانی در دانشجویان نهادینه و مستدام گردد.
کلید واژگان
تئوری برنامه ریزی شده رفتار تمرینیکنترل رفتار ادراک شده
نگرش
هنجار ذهنی
سلامت
تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران.عضو هیات علمی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران.
عضو هیات علمی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، بیرجند، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757