اثربخشی آموزش سرمایه روان شناختی بر سکوت و آوای سازمانی در دانشگاه آزاد استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
احمدی, غزلنیاز آذری, کیومرثصالحی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی پژوهش، تاثیر سرمایه روان شناختی بر سکوت و آوای سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی اساتید با مرتبه ی دانشیار به بالا دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 764 نفر تشکیل دادندروایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید استاد راهنما و مشاور رسید و روایی سازه آنها با بار عاملی بیشتر از 5/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. و پایایی آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ سرمایه روان شناختی دارای 20 مولفه «معنویت گرایی و هوش معنوی، واقع گرایی، حق شناسی و قدرشناسی، تفکر انتقادی، هوش عاطفی، احساسات مثبت، خود آگاهی و آگاهی ذهنی، تلاش و کوشش، معنا بخشی به کار، انعطاف پذیری، بخشندگی، اطمینان و اعتماد، روابط فردی و بین فردی، تعیین هدف و هدف گرایی، رضایت شغلی و زندگی، خلاقیت، فعالیتها و حمایت اجتماعی، سلامت روانی و جسمی، ارزیابی شناختی و تجربیات موفق» است. نتایج آزمون معادلات ساختاری نیز نشان داد که؛ سرمایه روان شناختی بر سکوت سازمانی تاثیر منفی و معنادار و بر آوای سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد.
کلید واژگان
سرمایه روان شناختیسکوت
آوای سازمانی
ارائه مدل
تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




