مروری بر الزامات اخلاقی آموزش بالینی، پیشنهاد کدهای رفتاری در نظام آموزشی ایران
(ندگان)پدیدآور
فرج پور, آرزوافشار, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فراگیری پزشکی مستلزم کسب تجارب بالینی در ارتباط با بیماران و مواجه با طیف گستردهای از تجارب عاطفی و فیزیکی بیماران است. بنابراین فرصت مشاهده، مصاحبه و معاینهی بیماران یک امتیاز است که به دانشجویان پزشکی اعطا شده است و دانشجویان بایستی نسبت به مسؤولیت خود در قبال بیماران و حرفهی پزشکی آگاهی یابند. از سوی دیگر در سیستم سلامت و ارائه خدمات نیز استانداردها و دستورالعملهایی برای نحوهی برخورد با بیمار آموزشی و حد مجاز برای چنین آموزشی به وضوح تدوین نشده است . در این مقالهی مروری با رجوع به مقالات و کتب، مسایل اخلاقی آموزش بالینی پزشکی مورد بحث قرار گرفته است و سعی شده تا کدهای اخلاقی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشورمان ارایه گردد. با توجه به جایگاه مقدس پزشکی از نظر اجتماعی و نیز دین اسلام تربیت پزشکان متعهد و متخصص در دانشگاه امری ضروری است و از دانشجویان انتظار میرود که طی دوران آموزش پزشکی نسبت به ارتقای نگرشهای حرفهای، مهارتهای ارتباطی، برخوردهای حرفهای و استانداردهای رفتار عمومی حساس باشند. در این مقاله با مرور متون کدهای اخلاقی و اصول رفتاری آموزش بالینی در ارتباط با بیماران، اساتید بالینی، همکلاسیها، سایر افراد تیم درمان و اصول اخلاق حرفهای در محورهای رفتار حرفهای دانشجویان در محیطهای آموزشی، پژوهشی و بالینی، آمده است.
کلید واژگان
اخلاق پزشکیرفتار حرفهای
پروفشنالیسم
آموزش بالینی
آموزش پزشکی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، دانشکده ی آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.عضو هیأت علمی، گروه اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
شاپا
2251-65062345-2757




