• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 9, ویژه نامه 97
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 9, ویژه نامه 97
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    طهماسبی پور, نجفنصری, صادقدروگر, سعیده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    428.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهمال­کاری تحصیلی مشکل رفتاری شایع در محیط­های آموزشی است که دارای پیامد­های منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر­بخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال­کاری دانش­آموزان است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه­ی دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان شهید صادقی تهران در سال تحصیلی 98-97 است.نمونه پژوهش شامل 30 دانش­آموز(15 نفرگروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از کسانی که دارای یک انحراف بالاتر از میانگین از پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی کسب کرده بودند و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. برای اندازه­گیری متغیرها،  پرسشنامه اهمال­کاری سولومون و راثبلوم(1984) برای هر دو گروه اجرا شد و داده­های به دست­آمده از از اجرای پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چند­متغیری و تک­متغیری نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اهمال­کاری دانش­آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس­آزمون بوده است. بنابراین؛ مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می­تواند جزء برنامه­های مداخلاتی مراکز مشاوره مدارس به منظور کاهش اهمال­کاری گروه­های هدف قرار گیرد.
    کلید واژگان
    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
    اهمال‌کاری تحصیلی
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    97
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
    عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران.
    کارشناس ارشد مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_88522.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220152

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب