اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
طهماسبی پور, نجفنصری, صادقدروگر, سعیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهمالکاری تحصیلی مشکل رفتاری شایع در محیطهای آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان شهید صادقی تهران در سال تحصیلی 98-97 است.نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز(15 نفرگروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از کسانی که دارای یک انحراف بالاتر از میانگین از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی کسب کرده بودند و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای اندازهگیری متغیرها، پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راثبلوم(1984) برای هر دو گروه اجرا شد و دادههای به دستآمده از از اجرای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اهمالکاری دانشآموزان در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون بوده است. بنابراین؛ مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند جزء برنامههای مداخلاتی مراکز مشاوره مدارس به منظور کاهش اهمالکاری گروههای هدف قرار گیرد.
کلید واژگان
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهداهمالکاری تحصیلی
دانشآموزان
شماره نشریه
97تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران.
کارشناس ارشد مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




