بررسی نگرش دانشجویان بهداشت عمومی نسبت به روش یادگیری مبتنی بر تیم دردانشگاه علوم پزشکی فسا
(ندگان)پدیدآور
غلامی, طاهرهکوهپایه, سید امینرمضانی, محسنمباشری, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در روشهای نوین آموزشی، افزایش مشارکت دانشجویان و توجه به انجام کار گروهی در امر یادگیری در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف کاربرد روش تدریس یادگیری مبتنی بر تیم (team based learning(TBL)) در دوره بهداشت عمومی و بررسی نگرش دانشجویان نسبت به روش تدریس جدید انجام شده است. در این مطالعه توصیفی_مقطعی 45 نفر از دانشجویان کارشناسی بهداشت عمومی شرکت کردند. ارزیابی دانشجویان با استفاده از امتحان چهارگزینهای و پرسشنامه سنجش نگرش انجام و میانگین نمرات آزمونها با ازمون آماری تی مستقل و بررسی رابطه بین نگرش دانشجویان نسبت به دو نوع روش تدریس از ازمون آماری همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS20استفاده شد. میانگین نمره یادگیری دانشجویان در روش سخنرانی، با انجام آزمون در پایان جلسه چهارم، برابر با (9/0±8/8) بود. بین میانگین نمرات در ارزیابی فردی و تیمی تفاوت معناداری وجود دارد (005/0>P). میانگین نمره نگرش دانشجویان نسبت به روش TBL برابر با (78/3±18/25) و نسبت به انجام کار تیمی برابر با (1/5±50/21) بود. نگرش دانشجویان نسبت به روش تدریس TBL (625/0=r ، 003/0= P) و انجام کار تیمی در کلاس درس (725/0= r، 001/0=P) دارای رابطه همبستگی مثبت و معنیداری بود. یافتهها نشان دادند که TBL یک روش مؤثر یادگیری در امر آموزش، نسبت به روش سخنرانی است. پیشنهاد میگردد از روش یادگیری مبتنی بر تیم به موازات روشهای سنتی در آموزش فراگیران و دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی بیشتر استفاده گردد. P). میانگین نمره نگرش دانشجویان نسبت به روش TBL برابر با (78/3±18/25) و نسبت به انجام کار تیمی برابر با (1/5±50/21) بود. نگرش دانشجویان نسبت به روش تدریس TBL (625/0=r ، 003/0= P) و انجام کار تیمی در کلاس درس (725/0= r، 001/0=P) دارای رابطه همبستگی مثبت و معنیداری بود. یافتهها نشان دادند که TBL یک روش مؤثر یادگیری در امر آموزش، نسبت به روش سخنرانی است. پیشنهاد میگردد از روش یادگیری مبتنی بر تیم به موازات روشهای سنتی در آموزش فراگیران و دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی بیشتر استفاده گردد.
کلید واژگان
یادگیری مبتنی بر تیمشیوه تدریس سخنرانی
نگرش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.عضو هیأت علمی، گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات، کارشناس ارشد نرم افزار، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




