طراحی مدل «مفهوم گردشگری سلامت» با تأکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی با استفاده از رویکرد «داده بنیاد»
(ندگان)پدیدآور
نعامی, عبداللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری سلامت، شکل جدیدی از بازاریابی در صنعت گردشگری است که در سالهای اخیر به طور فزایندهای رشد پیدا کرده است. گردشگری سلامت، بـه منظور بهبود سلامتی افراد و در مکـانی خـارج از محل سکونت آنها انجام می شود. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی گردشگری سلامت  با تأکید  بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، غیر آزمایشی و توصیفی میباشد. محقق  تلاش داشته تا عوامل اثرگذار بر مفهوم گردشگری سلامت با تأکید بر نقش تبلیغات شفاهی را با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه با بیست مدیر مرکز گردشگری سلامت و خبرگان دانشگاهی شناسایی و با استفاده از رویکرد «داده بنیاد»  تحلیل و ارائه نماید. پژوهشگر در نتیجه تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، محوریـانتخابی نتایج نهایی پژوهش خود را در قالب یک الگو که دارای شش بعد اصلیِ جذابیت بازار، راهبرد، تنوع ارائه خدمات، شرایط داخلی کشور، تبلیغات شفاهی، گردشگری سلامت و 33 بُعد فرعی است، ارائه کرده است. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که به شرط جمعآوری و دستهبندی عوامل اثرگذار بر مفهوم گردشگری سلامت توسط مدیران تصمیمگیر، این موضوع میتواند راهگشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور در ایجاد و افزایش درآمد ارزی برای کشور باشد.
کلید واژگان
داده بنیادگردشگری سلامت
تبلیغات شفاهی
مراکز درمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران شماره پروانه وزارت ارشاد : 83505Halal Research Center of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه مدیریت و بازرگانی واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامیشاپا
2676-56242676-5632




