• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر

    (ندگان)پدیدآور
    زارع, حسینرجب زاده, سمیهمقدمی, نجمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    938.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: با رشد و گسترش نظام شناختی، مجموعه­ای از فرآیندهای فراشناختی شکل می گیرد که موجب  یادگیری هدفمند شده و تنظیم و کنترل، فرآیندهای فکری فرد را در موقعیت یادگیری هدایت می­کند. لذا، پژوهش حاضر با هدف، پیش بینی خودتنظیمی در مولفه­های کنترل تفکر صورت گرفت. روش کار: پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، در سال تحصیلی 93-92 بود. 145 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه کنترل تفکر ولز و دیویس و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد را تکمیل کردند. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که از بین مولفه های پنج­گانه کنترل تفکر، مولفه­ی پرت کردن حواس، ارزیابی مجدد، تنبیه و کنترل اجتماعی با خودتنظیمی همبستگی مثبت و  معناداری  دارد. با این حال، بین مولفه­ی نگرانی با خودتنظیمی همبستگی منفی مشاهده شد. در واقع، یافته مذکور حاکی از این است که خودتنظیمی منجر به پرت کردن حواس و تغییر عمدی توجه از فکر ناراحت کننده به افکار دیگری می گردد (05/0>p). نتیجهگیری: در مجموع با توجه به یافته حاصل، می توان گفت که سازه خودتنظیمی افراد را قادر می‌کند جهت‌گیری هدفهای خود را در فرآیند یادگیری رشد داده و فرصت‌هایی را برای آنها فراهم می‌کند تا به طور فعال، فرآیندهای فکری خود را مورد  ارزشیابی و  نظارت قرار دهند.  کلید واژه ها: کنترل تفکر، خودتنظیمی، آموزش، راهبردهای تفکر    
    کلید واژگان
    کلید واژه ها: کنترل تفکر
    خودتنظیمی
    آموزش
    راهبردهای تفکر

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    استاد، دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس مدیریت امور هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    شاپا
    2228-6438
    2008-5540
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/hmed.2016.13609
    http://hmed.mums.ac.ir/article_13609.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/21718

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب