• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات فقه تربیتی
    • دوره 4, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات فقه تربیتی
    • دوره 4, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ابعاد و اهداف جهت‌گیری‌های عقلانی و شناختی برنامه ‌درسی و مقایسه آن با عقل‌گرایی ابن سینا*

    (ندگان)پدیدآور
    کارآمد, حسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی و تحلیلی و با هدف بررسی ابعاد و اهداف جهت‌گیری‌های عقلانی و شناختی برنامه‌ درسی و مقایسۀ آن با عقل‌گرایی ابن سینا انجام شده است. یافته‌های به‌ دست آمده حاکی از آن‌اند که جهت‌گیری‌های عقلانی و شناختی برنامه‌درسی از حیث تأکید بر رشد و پرورش توانایی عقلانی و تقویت قدرت تفکر و استدلال فراگیران، با عقل‌گرایی ابن سینا اشتراک دارند. با این حال، این نوع جهت‌گیری‌ها به‌ویژه جهت‌گیری‌های شناختی، در لایه‌های زیرین و مبانی فلسفی که بیشتر از تجربه‌گرایی سرچشمه می‌گیرند، با عقل‌گرایی ابن سینا ناسازگارند. در ابعاد و اهداف نیز اختلافاتی بین آن‌ها به چشم می‌خورد و در حالی‌که جهت‌گیری‌های یادشده بیشتر در صددند تا تنها موجبات رشد و تقویت مهارت‌های اساسی و ابعاد مختلف تفکر را برای فراگیران فراهم سازند، ابن سینا با طرح موضوع سعادت و کمال و پیوند زدن آن به عقل‌گرایی خویش، هدف غایی از توانمندی عقلانی و دستیابی به ابعاد تفکر را کمال و سعادت واقعی آدمی و در نهایت شناخت پروردگار می‌داند که از طریق عقل فعال و با پرورش قدرت تفکر و استدلال و علم به حقایق جهان هستی و نیز پایبندی به اخلاق تحقق می‌یابد.
    کلید واژگان
    برنامه‌‌درسی
    ابن سینا
    جهت‌گیری عقلانی برنامه‌درسی
    جهت‌گیری شناختی برنامه‌درسی
    عقل‌گرایی ابن سینا

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    جامعة المصطفی| العالمیة
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعةالمصطفی (hkaramadbi@gmail.com).

    شاپا
    2476-4353
    URI
    http://mft.journals.miu.ac.ir/article_3783.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/215634

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب