روشهای زمینهساز تربیت اجتماعی فرزندان؛ حکم فقهی *
(ندگان)پدیدآور
اعرافی, علیرضاابراهیمی, جواد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بخش مهمی از فرایند تربیت، استفاده از روشهای تربیتی مناسب در ساحتهای مختلف است. از این رو، در تربیت کودکان، روشهای کارآمد تربیتی از جمله روشهای زمینهساز تربیت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. این روشها، متکفل فضاسازی لازم جهت تسهیل روند تربیت کودکان به عنوان عناصر و اعضای مسئول جامعهاند.
این پژوهش، به دنبال تبیین وظیفه شرعی والدین درباره به کارگیری روشهای زمینهساز تربیت اجتماعی است. سؤال مهم این است که روشهای زمینهسازی تربیت اجتماعی کودکان و حکم فقهی آن چیست؟ در این باره، با مراجعه به ادله فقهی از جمله قرآن و روایات، استنباط حکم مسئله به شیوه متعارف فقها مد نظر است. به طور کلی به کارگرفتن روشهای زمینهساز تربیت اجتماعی در ابعاد مختلف شناختی، احساسی و رفتاری، حداقل مستحب است.
کلید واژگان
تربیتتربیت اجتماعی فرزند
روش تربیت
روشهای زمینهساز تربیت
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
جامعة المصطفی| العالمیةسازمان پدید آورنده
استاد درس خارج حوزه علمیه قم.دانشجوی دکتری فقه تربیتی جامعه المصطفی( نویسنده مسئول) (Javad.1356@yahoo.com).
شاپا
2476-4353Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی
عبداللهی, مجتبی؛ فرخی, دکتر احمد؛ باقری, دکتر خسرو (دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران, 2001-03-21)هدف ازانجام این پژوهش ،تدوین اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی بوده است.یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا،حاکی از آن است که بین تربیت بدنی به عنوان یک علم واسلام به عنوان یک دین ،می توان ...
-
ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامى
علم الهدا, جمیله (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, 2002-11-22)ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران و ظهور پیش درآمدهاى اجتماعى و اقتصادى مقتضى آموزش و پرورش نوین که مشتمل بر نقد و خرده گیرى بر تربیت سنتى و از جمله تربیت اسلامى بود، تردیدهایى را در باب ضرورت، امکان و کارآمدى تربیت اسلامى ...
-
فراتحلیلی بر پژوهشهای آموزش چندفرهنگی، آموزش شهروندی، تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت دینی در ایران
محمدی, شیرکوه (دانشگاه کردستان, 2022-06-22)بر پایه نظریه نهادی، پذیرفتهشدن نظام آموزشی توسط محیط بیرونی تنها در گرو نهادینه کردن ارزشهای انسانی- اجتماعی است. پژوهش حاضر بر آن بود تا عملکرد آموزشی و تربیتی مدارس ایران در نهادینه کردن این ارزشها را مورد ارزیابی ...



