• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و فنون مدیریت اطلاعات
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و فنون مدیریت اطلاعات
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل کانونی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سواد اطلاعاتی کارکنان

    (ندگان)پدیدآور
    خنیفر, حسینرشید, علی اصغرحسینی فرد, سیده معصومهجمشید زهی, یاسر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    469.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی همبستگی کانونی بین مولفه های سرمایه اجتماعی، یعنی متغیر های X شامل مولفه شناختی، رابطه ای و ساختاری و مولفه های سواد اطلاعاتی کارکنان، یعنی متغیر Y شامل تشخیص نیازهای اطلاعاتی، مکان یابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات و استفاده موثر از اطلاعات برای تعیین هم تغییری بین دو مجموعه متغیر انجام شده است تا بتوان الگوی مناسب روابط بین مجموعه متغیر های کانونی سواد اطلاعاتی را تعیین کرد و امکان استفاده از ضریب همبستگی کانونی برای ارائه روش پیش بینی تغیر وضعیت سواد اطلاعاتی فراهم آورد.روش: به این منظور با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه در بین کارکنان بانک ملی شهر شیراز با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان 340 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار Spss تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: نتایج حاصل از همبستگی کانونی نشان داد که ترکیب خطی معتبر و معنادار بین سرمایه‌اجتماعی و سواداطلاعاتی ارائه شده به وسیله کارکنان بانک وجود دارد. ابعاد سرمایه‌اجتماعی رابطه مستقیمی با مولفه‌های سواد‌اطلاعاتی را دارا می‌باشند. همچنین مولفه شناختی سرمایه‌اجتماعی و تشخیص نیازهای اطلاعاتی در مقایسه با سایر متغیرهای‌کانونی، بیشترین نقش را در ایجاد اولین ضریب همبستگی کانونی داشته‌اند. نتایج تحلیل کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه متغیر را تایید می‌کند.نتیجه‌گیری: ابعاد سرمایه اجتماعی رابطه مستقیمی با مولفه های سواد اطلاعاتی را دارا می باشند. همچنین مولفه شناختی و تشخیص نیاز های اطلاعاتی در مقایسه با سایر متغیر های کانونی، بیشترین نقش را در
    کلید واژگان
    سرمایه اجتماعی
    سواد اطلاعاتی کارکنان
    همبستگی
    بانک ملی شیراز
    تحلیل کانونی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه قم
    سازمان پدید آورنده
    استاد دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی طبرستان
    دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات پردیس فارابی دانشگاه تهران

    شاپا
    2476-6658
    2476-6534
    URI
    https://dx.doi.org/10.22091/stim.2018.2704.1182
    http://stim.qom.ac.ir/article_1085.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/214724

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب