علوم و فنون مدیریت اطلاعات
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
چالشهای همهگیری کرونا بر برنامهریزی، اجرا و انتشار پژوهشهای دانشگاهی
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: جهان همواره دستخوش ناملایمات گوناگون بوده است. اغلب این ناملایمات بهمثابه یک چالش بزرگ ملی، منطقهای و جهانی همه بشریت را به مبارزه طلبیده است. گاه هم این ناملایمات در سطح یک بحران جهانی رخ نموده است. ویروس کرونا از ...
-
بررسی شاخص بینالمللی نوآوری و نگاشت نفوذ صنعتی در انتشارات علمی ایران
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: ارتباط میان دانش نوین علمی و نوآوریهای فنی از اهمیت فراوانی برخوردار است، استنادهای علمی پروانههای ثبت اختراع و استنادهای فنی متون علمی یکی از راههای بررسی ارتباط میان علم و فناوری است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ...
-
تاثیر استفاده از رسانههای اجتماعی بر سواد سلامت دانشجویان در مواجهه با بحران کرونا
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین استفاده از رسانههای اجتماعی با مؤلفههای سواد سلامت دانشجویان شامل ظرفیت و توان دسترسی، درک و فهم، پردازش و ارزیابی و تصمیمگیری و رفتار در خصوص اطلاعات در مواجهه با بحران کرونا انجام ...
-
کاربرد روش دادهبنیاد در شناسایی الگوی عوامل علّی کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانهها
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مدلهای محدودی برای شناسایی عوامل کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانهها طراحی شدهاند، ولی تاکنون بررس قابل توجهی برای شناسایی عوامل علّی موثر بر کاربرد اینترنت اشیاء در کتابخانهها ...
-
شناسایی و تبیین مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی براساس معیارهای جامعه اطلاعاتی و ابعاد جهانیشدن با رویکرد دلفی
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای 11 معیار جامعه اطلاعاتی و 4 بُعد جهانی شدن در خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و همچنین، تعیین میزان اهمیت آنان از دیدگاه پژوهشگران و اساتید آموزش عالی است. روش: پژوهش حاضر از ...
-
مطالعه رابطه نفوذ اجتماعی با بهرهوری و کارایی در بین پژوهشگران حوزه مدیریت دانش از دیدگاه علمسنجی
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نفوذ اجتماعی، بهرهوری و کارایی در بین پژوهشگران حوزۀ مدیریت دانش با استفاده از دادههای پایگاه وب آو ساینس است. به بیان دیگر، این پژوهش قصد دارد با ترسیم شبکه همنویسندگی پژوهشگران ...
-
واکاوی وضعیت مدیریت دانش در بدنه پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی: مرور نظاممند
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: در این پژوهش به تحلیل پژوهشهای مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی اعم از مقالههای علمی- پژوهشی و پایاننامهها با روش مرور نظاممند پرداخته شده است. هدف این پژوهش، شناسایی هدف و نوع پژوهش، جامعه و ابزار، ...
-
طراحی چارچوب سرویس کوییک بوکس در بستر حسابداری دیجیتال: ارزیابی سیستماتیک حکمرانی اطلاعات مالی
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: سیستمهای حسابداری امروزه علاوهبر وظیفه گردش اطلاعات، نقش با اهمیتی در برآوردها و تدوین استراتژیهای مالی شرکتها ایفا مینماید. یکی از نوظهورترین سرویسهای قرار داده شده در بستر سیستمهای حسابداری دیجیتال، سرویس ...
-
طراحی مدل کسبوکار اینترنتی دانشمحور برای کارگزاران دانش
(دانشگاه قم, 2025-03-21)هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل کسبوکار اینترنتی دانشمحور برای کارگزاران دانش انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، آمیخته (شامل کیفی با روش فراترکیب، روش دلفی فازی و کمّی با روش پیمایشی- ...
-
ترجمان دانش: سازوکاری برای همکلامی بین دانشگاه و جامعه
(دانشگاه قم, 2025-03-21)ترجمان دانش به عنوان فرایندی ادامهدار در مسیر سادهسازی فهم مفاهیم علمی از سوی مخاطبان خاص و عام تلقی میشود. فرایند ترجمان دانش نیازمند تلاشی دامنهدار از سوی ایجادکنندگان دانش علمی برای ایجاد همزبانی با مخاطبان کنونی ...
-
مدل کیفی مدیریت تحقیق و توسعه مبتنی بر تحلیلهای کلانداده
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: هدف این پژوهش کیفی، شناسایی ابعاد، مولفهها و ارائه مدل کیفی مدیریت تحقیق و توسعه مبتنی بر تحلیلهای کلانداده است. روش: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی بوده که با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. در این پژوهش ...
-
تبیین رویکردهای عمده به مدیریت اطلاعات و تحلیل پیامدهای آن در علم اطلاعات و دانششناسی
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: وجود نگرشهای مختلف نسبت به مفهوم «مدیریت اطلاعات» و چند وجهیبودن این عبارت، اتفاقنظر درباره ابعاد شناختی و کاربردی، آموزشی و پژوهشی، و جایگاه مدیریت اطلاعات در علوم مختلف بهطور کلی و بهطور خاص در علم اطلاعات ...
-
ارائه مدل مفهومی عوامل مؤثر بر سرعت انتشار نشریات (مورد مطالعه: نشریات حوزه موضوعی علوم انسانی)
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: با در نظر گرفتن این موضوع که نشریات علمی از مهمترین کانالهای نشر برای انتشار جدیدترین یافتههای علمی هستند، لذا مسئله سرعت انتشار در نشریات علمی اهمیت ویژهای مییابد. در واقع نشریات علمی یکی از مهمترین راههای ...
-
ارزیابی عملکرد کشورهای اتحادیه اروپا بر مبنای مدیریت دانش سبز
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: مدیریت دانش به عنوان یک نیاز استراتژیک، تضمینکننده برتری بلندمدت برای سازمانها و جوامع و میزان بهرهگیری آنها از سرمایههای انسانی و اطلاعاتی است. مدیریت دانش سازمانی به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی برای موفقیت ...
-
جایگاه پسادکتری در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منتخب
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: هر ساله تعداد قابل توجهی از جوانان کشور با مدرک دکتری تخصصی فارغالتحصیل میگردند که اولین دغدغه آنها بعد از فارغالتحصیلی مسأله پیدا نمودن شغل مناسب با توجه به مدرک تحصیلی میباشد. یکی از جایگاههای شغلی مورد انتظار ...
-
تاثیر آموزشهای مجازی دوران همهگیری کووید-19 بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: از مهمترین دغدغههای فکری دانشجویان و اساتید دانشگاه، دسترسی به اطلاعات روزآمد و متناسب با نیازهای اطلاعاتی آنان است. لذا با توجه به آموزشهای مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا و تفاوتی که درپی آن در شیوه آموزش رخ داده ...
-
ارائه چارچوبی برای شناسایی و تحلیل پیشرانهای موثر بر آینده استارتاپهای فناوری مالی
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: فناوری مالی با استفاده از نوآوریها و فناوریهای پیشرفته، صنعت مالی و نهادهای سنّتی آن مثل بانکها و بیمهها را به کلی دگرگون کرده است. استارتاپهای فینتک در حوزههای مختلفی مثل پرداخت، وامدهی، تأمین مالی، سرمایهگذاری، ...
-
الگوی سرریز دانش در میان شرکتهای دانشبنیان نانو و بایو فناوری
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: سرریز دانش مزیت فکری است که از طریق تبادل اطلاعات به دست میآید، و در ازای آن هیچ پاداش مستقیمی به تولیدکننده داده نمیشود، یا پاداش داده شده کمتر از ارزش دانش تولید شده است. در واقع سرریزدانش به عنوان موقعیتی است ...
-
ارزیابی انطباق برنامۀ درسی مقطع کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی با مهارتهای مورد نیاز دانشآموختگان برای ورود به بازار کار بر پایه طبقهبندی بازنگری شده بلوم
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: هدف این پژوهش ارزیابی انطباق برنامۀ درسی کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی با دیدگاههای متخصصان و مهارتهای مورد نیاز دانشآموختگان برای ورود به بازار کار بر پایۀ طبقهبندی بلوم بود. روش: این پژوهش از نظر هدف ...
-
ارائه الگویی برای مدل زبانی بزرگ توضیحپذیر علوم اسلامی- انسانی مبتنی بر گراف دانش
(دانشگاه قم, 2024-12-21)هدف: پژوهش حاضر به بررسی چالشها و فرصتهای ترکیب گراف دانش[1] و مدل زبانی بزرگ[2] در حوزه علوم اسلامی- انسانی میپردازد. یکی از دلایل اصلی این مسئله، پیچیدگی و تنوع مفاهیم و مقولات در این حوزه است. مفاهیم دینی و انسانی ...



