آسیبشناسی کاربرد زبان علم در کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی
(ندگان)پدیدآور
ایران زاده, نعمت اللهآقابابایی, سمیهزمانی, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رعایت اصول زبان علمی در پژوهشهای علمی و آثار دانشگاهیِ مربوط به رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، همانند آثار علمی و دانشگاهیِ رشتههای دانشگاهی دیگر، ضروری است. از جملۀ این اصول میتوان به این نکات اشاره کرد: زبان علم نقش ارجاعی دارد؛ نشانه در زبان علم غیرانگیخته، دلبخواهی، و قراردادی است؛ کارکرد آن ابلاغ پیام است؛ کمترین میزان چندمعناشدگی را دارد؛ و ساختهای روشن زبان را بهکار میگیرد.گاه در کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی شاهد کاربردهایی هستیم که از این اصول تخطی میکنند. هدف این پژوهش بررسی انواع تخطی از این اصول است. این پژوهش بر روش تحقیق کیفی مبتنی است و با نمونهگیری نظری، انواع تخطی از اصول مورد نظر بررسی میشود. براساس یافتههای تحقیق، انواع این تخطی در سطوح واژه، گروه، و بند در این آثار بدین قرار است: کاربرد قاعدهافزایی، کاربرد انواع قاعدهکاهی (زمانی، معنایی، و سبکی)، کاربرد تشبیه ادبی، نقل از آثار ادبی با هدف ایجاد نقش شعری زبان، کاربرد واژههای مبهم، و داوری ارزشی.
کلید واژگان
زبان علمکتابهای درسیِ رشتۀ زبان و ادبیات فارسی
زبان نگارش علمی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائیدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی
دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2676-75032676-7511




