سواد دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعة موردی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
(ندگان)پدیدآور
پیروزان, علیرضافاضلی, نعمت اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش کسب سواد دانشگاهی را از منظر سه مؤلفة بنیادی آن، یعنی «نگارش دانشگاهی»، «خوانش دانشگاهی»، و «تفکر انتقادی» از طریق «مطالعة موردی» بررسی میکند. بر همین اساس، این پژوهش در پارادایمی کیفی، به دنبال کسب شناخت از کیفیتهای آموزش سواد دانشگاهی و ارتقای آن میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکدة منتخب است. از این رو، نگارندگان کوشیدهاند اطلاعات لازم و شاخصهای برسازندة سواد دانشگاهی را در وهلة نخست از طریق ادبیات موضوعی تحقیق، گردآوری و سپس از طریق پرسشنامه و مصاحبه با ده تن از استادان بررسی نمایند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که گرچه استادان دانشکده بر اغلبِ قابلیتهای مرتبط با سواد دانشگاهی دانشجویان اتفاق نظر دارند، در عین حال، به تکالیف و وظایف مقرر که لازمة ارتقای حوزة محتوایی سواد دانشگاهی در میان دانشجویان است کمتر اختصاص میدهند و ارزیابی درستی در این باره از وضعیت دانشجویان خود ندارند. در نتیجه، در دانشکدة مورد مطالعه به مسئلة سواد دانشگاهی دانشجویان اهمیت چندانی داده نشده است و از همین رو دانشجویان جدیدالورود به دورههای کارشناسی، بازتاب کافی از استادان خود دریافت نمیکنند تا بر همان اساس به گفتمان دانشگاهی دست یابند.
کلید واژگان
سواد دانشگاهینگارش دانشگاهی
خوانش دانشگاهی
تفکر انتقادی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعیدانشیار انسانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شاپا
2676-75032676-7511




