تحلیل نسلی از ترجیح دانشجویان دارای ویژگیهای بومیان دیجیتال به داشتن کتاب درسی الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
ایزی, مریمعلی آبادی, خدیجهنیلی, محمد رضادلاور, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریة نسلها برای هر نسل ویژگیهای متمایزی را ترسیم میکند. یکی از نظریههای مهم، نظریة بومیان دیجیتال است. برای بومیان دیجیتال ویژگیهای مختلفی بیان کردهاند که در پژوهش حاضر دو ویژگی لذت بردن از خواندن و ترجیح محتواهای دیجیتال بررسی میشود. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا بومیان دیجیتال از خواندن لذت میبرند و کتاب الکترونیکی را به کتاب چاپی ترجیح میدهند؟ برای پاسخ به این سؤال، پژوهشی در دو مرحله انجام شد. در مرحلة اول، با استفاده از روش توصیفی پیمایشی دادههای 172 دانشجو که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از جامعة 300 نفری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه بیرجند به عنوان نمونه انتخاب شده بودند، تحلیل شد. در مرحلة دوم بعد از عرضة کتاب الکترونیکی در یک نیمسال تحصیلی، با استفاده از روش علّی ـ مقایسهای الگوی رفتاری مطالعة کتاب الکترونیکی دانشجویان مقایسه شد. از مقیاس سنجش ویژگیهای بومیان دیجیتال به عنوان ابزار پژوهش در هر دو مرحله استفاده شد. در مرحلة دوم طی یک نیمسال تحصیلی کتاب الکترونیکی به دانشجویان عرضه شد تا ترجیح آنها به داشتن کتاب الکترونیکی مشخص شود. نتایج تحلیل کرانهای با استفاده از آزمون تی مستقل نشان داد دانشجویانی که ویژگیهای بومیان دیجیتال را بیشتر دارا هستند از خواندن لذت بیشتری میبرند. نتایج تحلیل نسلی نشان داد که بومیان دیجیتال کتاب الکترونیکی را ترجیح میدهند؛ اما الزاماً دانشجویانی که دارای ویژگیهای بومیان دیجیتال هستند کتاب الکترونیکی را به عنوان یک منبع مطالعة درسی ترجیح نمیدهند
کلید واژگان
کتاب الکترونیکیبومیان دیجیتال
رسانة یادگیری
محتوای الکترونیکی
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2676-75032676-7511




