• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 23, شماره 44
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 23, شماره 44
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازیابی راهبردهای ایدئولوژیک در گفتمان کتاب‌های دانشگاهی، مطالعة کتاب‌های تاریخ ایران دوره میانه

    (ندگان)پدیدآور
    طاهرزاده, مریمابوالحسنی چیمه, زهراصیامیان گرجی, زهیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    274.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مقاله ارائة الگوی روش‌‌شناسی در خوانش انتقادی کتاب‌های دانشگاهی تاریخ است که از طریق مشخص کردن راهبردهای ایدئولوژیک در متن این آثار انجام شده است. بازیابی این مؤلفه‌‌ها نشان می‌‌دهد مؤلفان از چه فنون بیانی در بازنمایی واقع‌‌نمایانة کنش‌‌گران و رویدادهای تاریخی در تاریخ ایران دوره میانه استفاده می‌‌کنند، اما در عمل نگرش‌های همراه با ارزش‌ داوری و خوانش‌ها و تفسیرهای معین از گذشته را در اثر خود به خواننده منتقل می‌‌کنند. مقاله حاضر رویکردی هنجاری به توصیف و تبیین نویسندگان بومی و غیربومی از تاریخ ایران در دوره مورد نظر و آشکار کردن تفاوت‌ها بین دیدگاه‌‌های این نویسندگان، با استفاده از ابزارهای تحلیل گفتمان وندایک است. به این منظور چهار سلسله که در چهار کتاب درسی بومی و دو کتاب مرجع غیربومی منعکس شده است، به ‌‌عنوان پیکرة داده‌‌ها به ‌‌صورت کمّی، کیفی و تطبیقی بررسی شده است. به این ترتیب کتاب‌های تاریخ بومی و غیربومی، از لحاظ وجود راهبردهای ایدئولوژیک در سه محور معنی، سبک و نحو مطالعه شد و با توجه به آمارهای به ‌‌دست آمده، روشن شد که استفاده از راهبردهای ایدئولوژیک امری اجتناب‌‌ناپذیر در روایت تاریخ است. همچنین مشخص شد تفاوت‌هایی که در دیدگاه نویسندگان ایرانی و خارجی به ‌‌عنوان «ما» و «آن‌‌ها» نسبت به تاریخ ایران وجود دارد، می‌‌تواند بر خوانش و بازنمایی رویدادهای تاریخی اثرگذار باشد. در روایت تاریخ، نویسندة بومی بیشتر بر ویژگی‌‌های مثبت ایرانیان، مانند رشادت‌‌ها و دلاوری‌‌ها، تأکید دارد در حالی‌‌که در نوشتار نویسندة غیربومی، ویژگی‌‌های منفی آنان مانند اختلاف طبقاتی و نزاع بین اقوام ایرانی منعکس شده است.
    کلید واژگان
    تحلیل گفتمان انتقادی
    ایدئولوژی
    وندایک
    کتاب‌ دانشگاهی
    تاریخ ایران دوره میانه

    شماره نشریه
    44
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی زبان‌شناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار پژوهشکدة تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت»
    استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2019.36380
    http://jut.samt.ac.ir/article_36380.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/213068

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب