جایگاه زبانشناسی در بین کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات عربی (مطالعۀ موردی کتاب فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحدیث)
(ندگان)پدیدآور
کاظمی نجف آبادی, سمیهحاجی قاسمی, فرزانه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
بررسی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی گامی است در جهت بهبود وضعیت کتب آموزشی بر مبنای اهداف تعریفشده و معین، و این امر مؤلفان را در ارائۀ مواد آموزشی در قالب کتب درسی یاری میرساند. کتاب فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحدیث اثر محمدعلی حسینی (1388) ازجمله تألیفاتی است که «سمت» آن را در زمینة فقهاللغة و زبانشناسی  جدید به زبان عربی منتشر کرده است. با توجه به اهمیت آشنایی دانشجویان با دانش زبانشناسی و مباحث زبانشناسی عربی، ارزیابی این کتاب با تکیه بر معیارها و ابزارهای علمی ضروری است تا میزان رعایت اصول آموزشی در آن و تطابق کتاب با چارچوب کتابهای درسی دانشگاهی بهدقت بررسی شود. از این رو، مقالۀ حاضر با رویـکردی توصفـیـتحلیلی به بررسی و نقد کتاب مذکور ـ بهعنوان منبـع اصلی درس «فقهاللغة»  در مقطع کارشناسی ـ میپردازد و میزان کارآمدی آن را در معرفی علم زبانشناسی بررسی میکند. مهمترین یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن است که کتاب سیر منطقی مطالب مرتبط با فقهاللغة را دنبال نکرده است و پاسخگوی تمام نیازهای دانشجویان برای آشنایی با زبانشناسی عربی نیست. همچنین،  ارائۀ مطالب در پاراگرافهای بلند و طولانی، بهره نبردن از نمودار و تصویر جهت ارتقای درک و فهم دانشجو، خلاصه نکردن از  مباحث هر فصل در انتهای آن، ازجمله مواردی است که در تدوین کتاب به آنها توجه  نشده است.
 
کلید واژگان
زبانشناسیزبانشناسی عربی
نقد و بررسی کتاب
فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحدیث
محمدعلی حسینی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار زبان وادبیات عربی دانشگاه اصفهاندانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه اصفهان
شاپا
2676-75032676-7511



