ادبیات کودک در برنامة درسی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاههای ایران
(ندگان)پدیدآور
فرجامی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، پس از ذکر چالشهای موجود در آموزش زبان و ادبیات خارجی در محیط غیر بومی، پیشنهاد میشود که با توجه به ویژگیها و ظرفیتهای ادبیات کودک از آن در آموزش زبان خارجی بهره گرفته شود، به ویژه آنگاه که آموختن ادبیات خارجی در نظر باشد. برای بیان روشنتر منظور، برنامة درسی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاههای ایران به اختصار توصیف و به جای خالی ادبیات کودک در آن اشاره میشود. در ادامه، بعضی نظریهها و پژوهشها که توجیهکنندة استفاده از ادبیات کودک در آموزش زبان خارجی هستند ذکر میگردد. سپس از گنجاندن ادبیات کودک در برنامة آموزشی رشتة زبان و ادبیات انگلیسی دفاع و بیان میشود که توجه حسابشده به ادبیات کودک، هم در سطح دروس پایه و هم دروس تخصصی، پاسخگوی بخش بزرگی از نیازهای آموزشی دانشجویان این رشته است و به ارتقای کیفی آموزش در این رشته کمک میکند. هدف اصلی مقاله آن است که نشان دهد به کار گرفتن نظاممند ادبیات کودک در آموزش زبان و ادبیات انگلیسی به خارج شدن آن از حالت ناپایدار و ناکارآمد کمک میکند و به عمق، پایداری و معنادارتر شدن آموختههای فراگیرندگان این حوزه میانجامد. در پایان، به پارهای از نقاط ضعف و محدودیتهای این پیشنهاد و تنگناهای احتمالی اجرای آن اشاره میشود.
کلید واژگان
آموزش پایدارآموزش زبان خارجی
ادبیات کودک
برنامة درسی
زبان و ادبیات انگلیسی
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه سمنانشاپا
2676-75032676-7511




