معیارها و شاخصهای تدوین و ارزیابی کتابهای مکالمة عربی دانشگاه پیام نور بر اساس اهداف آموزشی وزارت علوم و فناوری
(ندگان)پدیدآور
نظری منظم, هادیمتقی زاده, عیسیمحمدی نیا, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتابهای درسی در نظامهای متمرکز اهمیت زیادی دارد، بنابراین رعایت اصول استاندارد تألیف کتاب در این نظامها حائز اهمیت است. در کتابهای درسی مکالمة عربی که سازمان مرکزی پیام نور معرفی میکند سه اصل سازماندهی اصولی محتوا، خودآموز بودن و اهدافی که در سرفصل آنها مشخص شده، مهم است. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و پیمایشی و با اتکا بر منابع مختلف، معیارها و شاخصهای ارزیابی کتابهای مکالمة عربی دانشگاه پیام نور توصیف شد و با روش هدفمند، ده استاد و عضو هیئت علمی در حوزة آموزش زبان عربی و آموزش زبانهای خارجی دیگر جهت مصاحبة نیمهسازمانیافته در خصوص این معیارها و شاخصها برگزیده شدند. هدف از این کار، دستیابی به معیارها و شاخصهایی استاندارد با توجه به نظام دانشگاهی پیام نور است؛ زیرا معیار و شاخص مانند یک قانون برای تدوین و ارزیابی کتاب محسوب میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که از معیارهای مهم ارزیابی کتاب در بعد محتوایی، لزوم توجه به رویکرد ارتباطی در آموزش و تألیف کتابهای آموزش زبان است. نتیجة مهمتر اینکه محتوای کتابهایی که برای مکالمة عربی دانشگاه پیام نور معرفی میشود بهتر است در قالب نرمافزار آموزشی بوده و یا دستکم کتاب همراه با متن صوتی باشد.
کلید واژگان
شاخصهای تدوینکتابهای مکالمة عربی
دانشگاه پیام نور
اهدف آموزشی وزارت علوم
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه عربی دانشگاه تربیت مدرسدانشیار گروه عربی دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2676-75032676-7511




