بررسی تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب
(ندگان)پدیدآور
شکیبا, ابوالقاسماسدزاده, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان متوسطه است. بدینمنظور 240 دانشآموز سال سوم دبیرستان انتخاب شدند. سپس دانشآموزان به چهار گروه 60 نفری به صورت تصادفی تقسیم گردیدند و اعضای هر کدام از گروهها یکی از نسخههای متن را خواندند. نسخههای متن شامل انسجام خرد و کلان پایین، انسجام خرد بالا و کلان پایین، انسجام خرد پایین و کلان بالا، و انسجام خرد و کلان بالا بود. پس از اجرای پیش آزمون دانشآموزان به مدت 30 دقیقه متن آزمایشی را خواندند، در انتها پس آزمون درک مطلب اجرا گردید. با استفاده از تحلیل کوواریانس عملکرد درک مطلب دانشآموزان مقایسه شد و نتایج زیر به دست آمد: نمرههای درک مطلب دانشآموزانی که نسخه انسجام متن خرد و کلان بالا را خواندند به طور معناداری بالاتر از نمره دانشآموزانی بود که نسخه انسجام خرد و کلان پایین را خواندند (001/0p
کلید واژگان
انسجام متنانسجام خرد
انسجام کلان
درک مطلب
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهراندکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
شاپا
2676-75032676-7511




