تأثیر ناپایدار و پایدار بازخورد اصلاحی بر خطاهای واژگانی و دستوری در نوشتار دانشجویان ایرانی؛ پیشنهادهایی برای بهبود دقت نگارش
(ندگان)پدیدآور
نوشی کوچکسرائی, موسیجبارپور, شادابنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مقاله حاضر که در دو مرحله اجرا شده است به بررسی تأثیر کوتاه و طولانیمدت آموزش زبان دوم میپردازیم (De Graaff & Housen, 2009). به طور خاص، در این پژوهش تأثیر شیوه آموزش (اصلاح غیرمستقیم در مقابل اصلاح مستقیم) بر روی خطاهای واژگانی و دستوری در نگارش زبانآموزان و نیز پایداری تأثیر این نوع آموزش بر یادگیری این مقولات بررسی میشود. بدینمنظور، مطالعه در یک بازه زمانی طراحی و در آن خطاهای واژگانی و دستوری 52 زبانآموز انگلیسی در سه سطحِ مهارت، شناسایی و طبقهبندی شد و سپس زبانآموزان به ترتیب در معرضِ بازخورد غیرمستقیم و مستقیم قرار گرفتند که هدف از آن بررسی میزان کاهش خطا در آنان بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اگرچه بازخورد اصلاحی اشتباهات را کاهش میدهد، بازخورد اصلاحیِ مستقیم راهکار مؤثرتری است. به علاوه، نتایج آزمون تی نشان داد که تأثیر کوتاهمدت بازخورد اصلاحی در طول زمان پایدار نیست. یافتههای پژوهش حاضر ادعاهای تروسکات (2004، 2007، 2009) را مبنی بر اینکه که تصحیح خطاهای نوشتاری در بلندمدت اثر مثبتی بر نوشتن دقیق و درست ندارد، تأیید میکند. در این پژوهشپیشنهاد شدهاست که ارائه بازخورد اصلاحی صرفاً موجب تغییرات صوری و موقت در عملکرد فراگیران زبان دوم میشود و دانش و توانایی نوشتاری آنان تحت تأثیر قرار نمیگیرد. برای بهبود توانایی نوشتاری، فراگیران زبان دوم به تمرین گسترده، مداوم و معنیدار نیاز دارند.
کلید واژگان
خطابازخورد اصلاحی غیرمستقیم
بازخورد اصلاحی مستقیم
تأثیر کوتاهمدت
تأثیر بلندمدت
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه شهید بشتیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
شاپا
2676-75032676-7511




