ضرورت تأسیس گرایشهای بین رشته ای در رشته زبان و ادبیات فارسی
(ندگان)پدیدآور
غلامحسین زاده, غلامحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
متون زبان و ادبیات فارسی از قدیم از سه جهت با علوم دیگر بخصوص علوم  انسانی عجین بوده است: یکی از جهت تکوین، دیگر از جهت تفسیر و سوم از جهت کارکرد. در نتیجه در مطالعه متون ادبی گذشته استفاده از روشهایدانشهای دیگر نیز ضروری است.  تاکنون در این زمینه اقدامات متنوعی صورت گرفته که از جمله آنها تأسیس گرایشهای بین رشتهای است. بررسیها نشان می دهد این اقدامات اگرچه گامی رو به پیش بوده، در به کارگیری مفاهیم و روشها، دچار سطحینگری است، و در تعریف رشتهها و درسها، به چگونگی رابطه شبکهای مفاهیم و دروس، بهخوبی توجه نشده است. بنابراین، ساماندهی این نوع مطالعات و برنامهریزیها ضروریست و شکافی که در اثر تخصصی شدن بیش از حد علوم و پاره پاره شدن آنها پدید آمده است باید ترمیم شود.  تعریف برنامهها و سرفصلهای درسی جدید بین رشتهای در حوزه زبان و ادبیات فارسی از راهکارهای بنیادی برای توسعه و اصلاح و ساماندهی این نوع مطالعات است؛ و اینکه این برنامهها باید مربوط به کدام مقطع تحصیلی باشد، چه موضوعاتی را دربربگیرد و در بین نیازهای متعدد به کدامها اولویت بدهد، و سپس آنها را با چه ساختار و قالبی از قبیل رشته یا گرایش یا درس تعریف کند مسائلی است که در این مقاله مورد توجه و تأمل قرار گرفته و چند پیشنهاد نیز ارائه شده است.
کلید واژگان
زبان و ادبیات فارسیبرنامه درسی
بین رشته ای
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تربیت مدرسشاپا
2676-75032676-7511




