بررسی و تحلیل سیر کیفی و کمّی محتوای آموزشی دروس باستانشناسی در ایران
(ندگان)پدیدآور
سعیدی, محمدرضاچایچی امیرخیز, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی و تحلیل سیر کیفی و کمّی محتوای آموزشی دروس باستانشناسی در ایران با گذشت یکصد و پنجاه سال از آغاز فعالیتهای باستانشناسی در ایران و نیز قریب هشت دهه از آغاز آموزش رشته باستانشناسی هنوز محتوای آموزشی دروس این رشته ماهیت کاربردی مطلوبی ندارد؛ به نحوی که دانشآموختگان این رشته برای فعالیتهای عملی و کسب تجربه و مهارتهای فنی و حرفهای لازم نیازمند گذراندن دورههای کار عملی و میدانی در هیئتهای علمی باستانشناسی کشور هستند. همچنین رابطه این دروس با رشتههای مختلف علوم و مرزهای دانش بشری و میزان علمی و یا روایی و ذهنی بودن آنها به قدر کافی مشخص و متمایز نشده، و گرایشهای مختلف مورد نیاز باستانشناسی کشور و دروس وابسته به آنها به طور کامل تبیین و ارائه نشده است. هدف از ارائۀ این پژوهش و نوشتار بررسی روند تحول دروس و منابع آموزشی رشته باستانشناسی از بدو ورود سیستم نوین آموزشی است که بر اساس آن آموزش این رشته و فراز و نشیب آن در دورههای پنجگانه مورد مطالعه و تحلیل قرار میگیرد.
کلید واژگان
ایرانآموزش
باستانشناسی
دروس باستانشناسی
کمیّت و کیفیت دروس
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان «سمت»استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
شاپا
2676-75032676-7511




