مرور دوره 11, شماره 2 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
- 
بازخوانی هویت زنانه و اصل مادینۀ هستی در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، برمبنای نظریۀ قطعه و تناقض لیندا ناکلین (مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2019-06-22)کاربرد مضامین و محتوای زنانه در آثار هنرمندان زن امری بدیهی و متداول است و از این طریق هنرمند به بازیابی لایههای پنهان درون و هویت فردی خود و جامعه زنان دست مییابد. زنان هنرمند خودآموخته نیز در این میان توجهی ویژه به این ...
 
- 
بازنمایی جنگ از دیدگاه همسران جانبازان شهید در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ مطالعۀ مجموعۀ داستانی اینک شوکران (مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2019-06-22)زنان جانبازان دفاع مقدس علاوه بر مصائبی که دیدهاند، به دلیل تجربة مستقیم و غیرمستقیم که از دوران دفاع مقدس به دوش میکشند، بهمثابة راویانی غیررسمی، میتوانند تاریخ مقاومت، ایثار و مجاهدت رزمندگان را در جبهههای جنگ بازگو ...
 
- 
بررسی تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی در دورههای صفوی و قاجار بر چهرهنگاری و پیکرهنگاری زن (مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2019-06-22)در دورة صفوی و قاجار، به سبب ارتباط با غرب، تمایل دربار به تجربة دنیای مدرن و اشتیاق جهان غرب به شناخت دنیای شرق نوعی دوگانگی سنتی و مدرن در بسیاری از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه نمایان شد که این روند بر وضعیت ...
 
- 
تحلیل فرایند معنازایی در پوستری اجتماعی از پریسا تشکری براساس آرای کریستوا (مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2019-06-22)هدف پژوهش شرحِ چگونگی بهرة پریسا تشکری، بهعنوان طراح زن، از امکانات بصری پوستر برای القای معانی و پیامهای خاص است. روشنکردن معنا و پیام پوستر متکی به مشاهده، توصیف و تفسیر ویژگیها و کیفیت بصری و تجسمی با اتکا به مؤلفههای ...
 
- 
نقد روانشناختی شخصیت اصلی زن فیلم رگ خواب (1396) از دیدگاه طرحوارۀ جفری یانگ (مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2019-06-22)مقالة حاضر با هدف نقد روانشناختی فیلم رگ خواب از دیدگاه نظریة طرحوارة جفری یانگ انجام پذیرفته است. تلاش فیلمساز در بیان دنیای ذهنی شخصیت زن فیلم باعث شده بتوان فیلم را از دیدگاه طرحواره تحلیل کرد. پرسش اصلی ...
 
- 
گفتوگومندی سراسطورههای مسلط بر هنر دورۀ قاجار و نقش آن در تصویرگری شخصیت شیرین (مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران, 2019-06-22)سراسطورههای مسلط بر فرهنگ و هنر هر جامعه شکلدهندة گفتوگوهایی هستند که به جریانهای فرهنگی و خلق هنری در آن جامعه جهت میدهند. در دورة قاجار، ورود و ترویج سراسطورة فرنگ در ایران باعث بهوجودآمدن تحولاتی شایستة توجه در ...
 



