• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصادی
    • دوره 54, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصادی
    • دوره 54, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ورود به بازار کالاها و خدمات مکمل در یک کشور خارجی با وجود اثرات شبکه

    (ندگان)پدیدآور
    پاشا زانوسی, معصومهشهبازی, کیومرث
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    779.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ورود به بازار کالاهای مکمل علاوه بر افزایش سود تولیدکنندگان، مطلوبیت مصرف‏کنندگان را هم افزایش می­دهد. همچنین وجود اثرات شبکه در این بازارها عاملی تأثیرگذار برای ورود تولیدکنندگان و انگیزه مصرف­کنندگان جهت استفاده بیشتر از این نوع کالاها می‏باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه تئوریک است که به کمک نظریه بازی سه مرحله­ای مدلی برای چگونگی ورود به بازار خارجی کالاهای مکمل با در نظر گرفتن اثرات شبکه­ای این کالاها در بازار خارجی طراحی، حل و تحلیل شده است. در مرحله اول بنگاه واردشونده استراتژی ورود را انتخاب می­کند، در مرحله دوم بنگاه­ها با تشکیل تابع سود، قیمت‌ها را تعیین کرده و در مرحله سوم، مصرف­کنندگان با مشاهده همه قیمت‌ها تصمیم می­گیرند چه کالایی را خریداری کنند. نتایج نشان می­دهند درصورتی‏که هزینه­های ثابت ورود کمتر از هزینه­های ثابت صادرات، درجه مکملی کالاهای بنگاه بیشتر از هزینه­های متغیر صادراتی و اثر شبکه بالا باشد، این بنگاه می‌تواند ورود آسان­تری به بازار خارجی داشته و با جذب اکثریت مصرف­کنندگان بازار خارجی، سود خود را حداکثر کند. همچنین بنگاه واردشونده می‌تواند با اجرای فروضی که در قضایای این پژوهش بیان شده­اند، استراتژی  که قصد ورود به بازار کالای مکمل را دارد، با اجرای فروضی مشخص میگاه محلی در آن بازار سهیم میورود مستقیم را انتخاب کرده و با در نظر گرفتن اثرات شبکه و درجه مکملی قوی برای کالاهای خود، بازار خارجی را تسخیر کند. طبقه­بندی JEL: P33, F1, C7, L1, D4
    کلید واژگان
    کالاهای مکمل
    بنگاه
    بازار
    اثرات شبکه
    نظریه بازی
    اقتصاد صنعتی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ایران
    استاد گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ایران

    شاپا
    0039-8969
    2588-6118
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jte.2019.74170
    https://jte.ut.ac.ir/article_74170.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/211384

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب