تأثیر مؤلفه های اقتصاد دانش بر کارآفرینی در کشورهای منتخب
(ندگان)پدیدآور
راغفر, حسینشاه آبادی, ابوالفضلعلیزاده, سمیرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از دیرباز همواره کشورهای جهان بهدنبال یافتن راهکاری برای رسیدن به رشد و توسعهی اقتصادی بودهاند تا بتوانند از آن طریق به ثروت، رفاه و مطلوبیت بیشتر دست یابند. اقتصاددانان، کارآفرینی را از مهمترین این راهکارها میدانند که امروزه مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. در این میان اقتصاد دانشبنیان یکی از مهمترین ابزارهایی است که با بسط کارآفرینی منجر به رشد و توسعهی اقتصادی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان در چارچوب تعریف بانک جهانی (آموزش و منابع انسانی، نظام نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیمهای اقتصادی و نهادی) بر کارآفرینی نوپا در گروهی از کشورهای منبعمحور (10 کشور از جمله ایران) و نوآوریمحور (18کشور) با استفاده از تکنیکپانلدیتاوبهروشگشتاورهایتعمیمیافته (GMM) طی دورهی زمانی 2015-2008 است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در کشورهای منبع محور، تمام مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان به غیر از متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اثری مثبت و معنادار بر کارآفرینی طی دوره مورد مطالعه دارند. درکشورهای نوآوریمحور نیز تمام مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی داشتهاند. طبقه بندی C23, O15, I25 :JEL
کلید واژگان
اقتصاد دانشبنیانکارآفرینی
روش GMM
توسعه اقتصادی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکدهی علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرااستاد، دانشکدهی علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا،
کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه الزهرا
شاپا
0039-89692588-6118




