ارزیابی نظریۀ قدرت همسنگ در صنایع ایران
(ندگان)پدیدآور
امامی, سوده الساداتکردبچه, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریة قدرت همسنگ، وضعیتی را توضیح میدهد که در یک صنعت، قدرت بازاری یک طرف (فروشندگان) از سوی طرف دیگر (خریداران) تعدیل شود. مقالۀ حاضر قصد دارد این نظریه را برای صنایع ایران آزمون و بررسی کند که آیا در صنایع بزرگ کشور، قدرت بازاری خریداران در قدرت بازاری فروشندگان اثر محدودکنندهای داشته است؟ برای این منظور، مجموعهای از دادههای پانل کدهای چهار رقمی ISIC صنایع ایران برای دورۀ 1374- 1389 استفاده شده است. نتایج این مطالعه از نظریۀ قدرت همسنگ در بین صنایع کارخانهای ایران حمایت کرده است، بدین معنا که صنایع با قدرت بازاری بیشتر در طرف فروش و قدرت بازاری کمتر در طرف خرید، عملکرد بنگاههای تولیدکننده را بهبود میبخشد.
کلید واژگان
قدرت همسنگساختار بازار
تمرکز خریدار
تمرکز فروشنده
شاخص لرنر
انحصار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد اقتصاد توسعه و برنامهریزی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، همداندانشیار، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
شاپا
0039-89692588-6118




