مرور دوره 49, شماره 2 بر اساس عنوان

  • ارزیابی نرخ بازده آموزش: مسائل، چالش‌ها و چشم‌اندازها 

    نادری, ابوالقاسم (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-06-22)
    هدف اصلی این مقاله، ارزشیابی آثار مهم‌ترین مسائل و چالش‌های روش‌شناسی ارزیابی نرخ بازده آموزش برای دستیابی به برآوردهای معتبر و دقیق است. برای انجام این مهم، ابتدا پیشینۀ بسیار وسیع ارزیابی نرخ بازده آموزش، به طور انتقادی ...

  • بررسی اثر تغییرات نرخ واقعی ارز در ارزش‌افزوده زیربخش‌های صنعت در ایران 

    کریمی موغاری, زهرا؛ زبیری, هدی؛ نادمی, یونس (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-06-22)
    نرخ ارز واقعی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصاد کلان است که از جنبه‌های گوناگون بخش‌های مختلف اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به اینکه تغییرات نرخ ارز در کلیۀ بخش‌های اقتصاد، تأثیری مشابه و یکسان ندارد و با توجه به اهمیت ...

  • تقاضای پول در اقتصادهای دلاری‌شده (مطالعۀ موردی: ایران) 

    ابوذری, ایوب؛ زمانیان, غلامرضا (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-06-22)
    تقاضای پول در اقتصادهای دلاری‌شده بسیار ناپایدار و ساخت مدل برای پیش‌بینی آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد. در این مقاله با بهره‌گیری از تحلیل هم‌جمعی و کاربرد روش «خودرگرسیون با وقفه‌های گسترده» (ARDL)، تابع تقاضای پول در ...

  • مدل‌سازی انتقاد لوکاس با رویکرد مجموعه‌های فازی 

    ابونوری, اسمعیل؛ شهریار, بهنام (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-06-22)
    در مدل‌سازی رگرسیون‌های ساختاری، برای بررسی آثار تغییرات و شکست‌های ساختاری و سایر رویدادهای کیفی از متغیرهای مجازی دودویی (کلاسیک) استفاده می‌شود. این در حالی است که به روشنی می‌توان عملکرد این‌گونه متغیرهای مجازی را به ...

  • چکیده انگلیسی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-06-22)

  • یادگیری، مدل‌‌‌‌‌‌‌های ذهنی و عملکرد اقتصادی با نگرش نهادی و علوم شناختی 

    متوسلی, محمود؛ احقاقی, میثم (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-06-22)
    بی‌‌‌‌‌‌‌شک از مهم‌ترین مسائلی که علت اصلی مطرح‌شدن مباحث توسعه بوده، تلاش برای رسیدن از وضع موجود به وضعی مطلوب است. از سوی دیگر، کلید دستیابی به تغییر مطلوب در نوع یادگیری افراد است. از این‌رو در مقالۀ حاضر با بهره‌‌‌‌‌‌‌گیری ...