• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصادی
    • دوره 49, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات اقتصادی
    • دوره 49, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی نرخ بازده آموزش: مسائل، چالش‌ها و چشم‌اندازها

    (ندگان)پدیدآور
    نادری, ابوالقاسم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    488.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این مقاله، ارزشیابی آثار مهم‌ترین مسائل و چالش‌های روش‌شناسی ارزیابی نرخ بازده آموزش برای دستیابی به برآوردهای معتبر و دقیق است. برای انجام این مهم، ابتدا پیشینۀ بسیار وسیع ارزیابی نرخ بازده آموزش، به طور انتقادی مرور می‌شود. سپس، با استفاده از داده‌های آماری استخراج‌شده از نتایج آمار‌گیری از ویژگی‌های اقتصادی- اجتماعی 1381 مرکز آمار، اهمیت مسائلی مانند روش برآورد نرخ بازده (روش جبری در مقایسه با روش آماری)، هزینۀ‌ فرصت برای افراد در سنین تحصیلات اجباری، مسائل انتخاب و درون‌زایی و مسئلۀ گروه‌بندی و ساختار سلسله ‌مراتبی بررسی و آثار آن در برآوردهای نرخ بازده آموزش به طور تجربی ارزیابی می‌شود. نتایج کلیدی تحقیق عبارت‌اند از: 1. نرخ بازده برای شاغلان سرپرست خانوار مثبت، اما میزان آن کمتر از میانگین سایر کشورها ارزیابی شده است، 2. نرخ بازده برای زنان بیشتر از مردان و برای شاغلان شهری بیشتر از شاغلان روستایی است، 3. نرخ بازده آموزش عالی بیشتر از بازده آموزش و پرورش (عمومی) است و 4. برآوردهای نرخ بازده نسبت به مسائل روش‌شناسی یعنی روش برآورد، هزینۀ‌ فرصت و مسائل انتخاب، درون‌زایی و گروه‌بندی یا ساختار سلسله ‌مراتبی مشاهدات حساس‌اند، به ‌گونه‌ای که نادیده‌گرفتن آن‌ها به کم‌برآوردی نرخ بازده آموزش منجر می‌شود و می‌تواند در خصوص تخصیص بهینۀ منابع به آموزش و در مسیر توسعۀ جوامع مشکلات جدی ایجاد کند. در پایان، محورهای کلیدی مانند چگونگی لحاظ‌کردن مسائل مذکور به ‌طور همزمان، به‌‌منزلۀ چشم‌انداز تحقیقات آتی ارزیابی نرخ بازده آموزش پیشنهاد شده است.
    کلید واژگان
    ساختار سلسله ‌مراتبی داده‌ها
    مسائل انتخاب و درون‌زایی
    نرخ بازده آموزش
    هزینۀ فرصت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-06-22
    1393-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    0039-8969
    2588-6118
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jte.2014.51801
    https://jte.ut.ac.ir/article_51801.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/211211

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب