رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با اختلال اوتیسم
(ندگان)پدیدآور
اسدی گندمانی, رقیهکاظمی, فرنگیسپیشیاره, ابراهیمهاشمی آذر, ژانتنسائیان, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیدههدف این پژوهش تعیین رابطه ی الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با اختلال اوتیسم از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 50 دانش آموز با اختلال اوتیسم پس از بررسی ملاک های ورودی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش الگوهای پردازش حسی از نیمرخ حسی دان فرم مدرسه و برای ارزیابی کارکردهای اجرایی از سیاهه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط از داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. با استناد به یافته های این پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که از مداخله های پردازش حسی بهنگام برای بهبود کارکردهای اجرایی استفاده شود.
کلید واژگان
دانش آموزان با اختلال اوتیسمالگوهای پردازش حسی
کارکردهای اجرایی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استنایی، استادیار روانشناسی دانشگاه بجنورددکتری روانشناسی، استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتری علوم اعصاب شناختی، استادیار کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتری روانشناسی، استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استنایی، استادیار روانشناسی دانشگاه بجنورد
شاپا
2252-00312476-647X




