اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساخوانی
(ندگان)پدیدآور
آهنگر قربانی, زهرهحسین خانزاده, عباسعلیخسروجاوید, مهنازصادقی, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساخوانی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهء آماری شامل همه دانشآموزان با نارساخوانی پایه دوم و سوم شهرستان عباسآباد استان مازندران در طی سال تحصیلی 92- 1391 بود که 20 نفر از آنها بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. آموزش کارکردهای اجرایی طی 10 جلسه به مدت 1 ماه به گروه آزمایش ارایه شد، در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرد. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامهء مهارتهای اجتماعی گرشام ( 1999) مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر مهارتهای اجتماعی وجود دارد. بدین معنا که آموزش کارکردهای اجرایی توانسته است میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساخوانی را افزایش دهد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در آموزش و درمان دانشآموزان با نارساخوانی، تقویت کارکردهای اجرایی باید به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد توجه متخصصان و مربیان قرار گیرد.
کلید واژگان
کارکردهای اجراییمهارتهای اجتماعی
نارساخوانی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان،دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
استادیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه گیلان
شاپا
2252-00312476-647X




