• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش کارکرد‌‌های اجرایی بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با نارساخوانی

    (ندگان)پدیدآور
    آهنگر قربانی, زهرهحسین خانزاده, عباسعلیخسروجاوید, مهنازصادقی, عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    255.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کارکرد­های اجرایی بر مهارت­های اجتماعی دانش‌آموزان با نارساخوانی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهء آماری شامل همه دانش‌آموزان با نارساخوانی پایه دوم و سوم شهرستان عباس­آباد استان مازندران در طی سال تحصیلی 92- 1391 ­بود که 20 نفر از آن‌ها بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. آموزش کارکرد­های اجرایی طی 10 جلسه به مدت 1 ماه به گروه آزمایش ارایه شد، در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرد. هر دو گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون با پرسش­نامهء مهارت­های اجتماعی گرشام ( 1999) مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر مهارت­های اجتماعی وجود دارد. بدین معنا که آموزش کارکردهای اجرایی توانسته است میزان مهارت­های اجتماعی دانش‌آموزان با نارساخوانی را افزایش دهد. بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که در آموزش و درمان دانش‌آموزان با نارساخوانی، تقویت کارکردهای اجرایی باید به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد توجه متخصصان و مربیان قرار گیرد.
    کلید واژگان
    کارکرد‌های اجرایی
    مهارت‌های اجتماعی
    نارساخوانی

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2015-09-23
    1394-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان،
    دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
    استادیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
    دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه گیلان

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1643
    http://jpe.atu.ac.ir/article_1643.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210554

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب