• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 4, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 4, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و مقایسه رابطه حافظه کاری و حافظه کاذب در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    خادمی, حمیده ساداتعلیزاده, حمیداسدزاده, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    293.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه رابطه حافظه‌کاری و حافظه‌کاذب در دانش‌آموزان با و بدون اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی انجام‌گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 89- 1388 بود. نمونه آماری شامل 34 دانش‌آموز بود که از این تعداد 17 دانش‌آموز با اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی که بر اساس ضابطه‌های تشخیصی کتاب راهنمای آماری و تشخیصی بیماری‌های روانی ویرایش چهارم مبتلا به این اختلال تشخیص داده‌ شده بودند و 17 دانش‌آموز بدون این اختلال و همتاشده با دانش‌آموزان با نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی بودند. به‌منظور سنجش ظرفیت حافظه‌کاری دانش‌آموزان از "ماتریس حافظه‌کاری کورنولدی" و برای سنجش حافظه‌کاذب از "پارادایم دیس، رودیگر و مک درموت" استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین حافظه‌کاری در این دو گروه دانش‌آموز وجود دارد به‌طوری‌که دانش‌آموزان بدون این اختلال عملکرد بهتری در آزمون حافظه‌کاری نشان دادند. هم‌چنین مشخص شد که دانش‌آموزان با اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی تحریفات حافظه بیشتری را هم در بازخوانی و هم در بازشناسی دارند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در هر دو گروه دانش‌آموز رابطۀ معکوس بین حافظه‌کاری و حافظه‌کاذب وجود دارد. بر اساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که دانش‌آموزان با اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی عملکرد ضعیف‌تری در حافظه‌کاری‌شان دارند و این احتمالاً منجر به بروز تحریفات حافظه بیشتری در این گروه می‌گردد.
    کلید واژگان
    حافظه‌کاری
    حافظه‌کاذب
    اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    . دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
    هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    http://jpe.atu.ac.ir/article_264.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210490

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب