ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانشآموزان پایه سوم دبستان
(ندگان)پدیدآور
کریمی, بهروز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانشآموزان پایه سوم دبستان است. از بین تمام دانشآموزان پایه سوم دبستان دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشآموزان عادی و 30 نفر از دانشآموزان پایه سوم که دارای اختلال املا بودند (این دانشآموزان به علت اختلال املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور ارجاع دادهشده بودند) به شیوه طبقهای تصادفی ساده با نسبت مساوی انتخاب شدند. برای ساخت آزمون بر اساس کتاب بخوانیم آزمون اولیه املا که شامل 115 واژه بود، طراحی شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که، میزان پایایی کل آزمون با محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 98/0 است که پایایی بسیار مطلوبی است. بهمنظور تعیین روایی آزمون از روش تمایز گروهی و تعیین نقطه برش و قدرت تمایزگذاری بین افراد عادی و با اختلال یادگیری با بهرهگیری از منحنی راک استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین گروه عادی در آزمون تهیهشده 18/18 و میانگین گروه با اختلال یادگیری، 96/4 از 20 نمره میباشد که تفاوت در سطح 05/0 p
کلید واژگان
آزمون تشخیصی املاپایایی
روایی
دانشآموزان
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور (این مقاله مستخرج از طرحی است که با حمایت مالی دانشگاه پیام نور با عنوان «ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه سوم دبستان» به تصویب رسیده است)شاپا
2252-00312476-647X



