• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی داستان‌های اقتباسی- آفرینشی- افزایشی (ACE) بر آموزش مفاهیم مکان‌های عمومی به دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی خفیف

    (ندگان)پدیدآور
    ایمانی, فریبا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی داستان‌های اقتباسی- آفرینشی- افزایشی (ACE) بر آموزش مفاهیم مکان­های عمومی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی خفیف 14- 8 سال بود. روش انجام این پژوهش روش تک آزمودنی از نوع طرح AB بود و نمونه پژوهش 6 دانش‌آموز دختر کم‌توان‌ذهنی خفیف و آموزش‌پذیر با دامنه سنی 14-8 بودند. به‌منظور اجرای پژوهش حاضر از 6 داستان محقق ساخته بر مبنای داستان­های ACE که روایی آن‌ها به تأیید متخصصان رسیده بود برای آموزش 6 مفهوم از 3 مکان عمومی پارک، فروشگاه و رستوران استفاده‌شده است. در مرحله خط پایه اطلاعات از سه منبع معلم، والد و پژوهشگر جمع‌آوری گردید؛ سپس هر داستان به مدت 5 جلسه و هر جلسه به مدت حداکثر 30 دقیقه برای آنان خوانده شد. برای پیگیری اطلاعات به‌دست‌آمده دربارۀ یادگیری مفاهیم توسط دانش‌آموزان مذکور یک هفته پس از اتمام جلسات آموزشی نیز یادگیری مفاهیم مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده بر اساس جداول و نمودارهای ترسیم‌شده حاکی از آن است که داستان‌های ACE بر آموزش مفاهیم مکان­های عمومی به کودکان کم‌توان‌ذهنی اثربخش بوده‌اند به‌طوری‌که 2 نفر از آزمودنی‌ها، 5 مفهوم از 6 مفهوم موردنظر آموزش و 4 نفر دیگر تمامی 6 مفهوم را آموختند. پیشنهاد می­شود از داستان‌های اقتباسی- آفرینشی- افزایشی (ACE) برای آموزش مفاهیم به دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی خفیف آموزش‌پذیر در دیگر زمینه‌ها نیز استفاده گردد.
    کلید واژگان
    داستان‌های اقتباسی- آفرینشی- افزایشی (ACE)
    مکان‌های عمومی
    کم‌توان‌ذهنی خفیف کم‌توانی‌ذهنی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2013-12-22
    1392-10-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    http://jpe.atu.ac.ir/article_105.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210478

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب