دوره 5, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
زمینههای گفتگویی طنز در مثنوی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2011-11-22)گفتگو در آثار میخاییل باختین اصطلاحی است که سرشتی روششناختی دارد. وی گفتگو را روشی برای روبهرو شدن با اموری میداند که تن به برخورد سلطهجویانه نمیدهند. بنابراین، این اصطلاح در تقابل با برتری طلبیِ نیروهای تکآوا قرار ...
 
- 
تحقیق تطبیقی داستان حضرت یعقوب (ع) و فریدون و فرزندان آنان (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2011-11-22)در مطالعه داستانهای دینی از جمله قرآن کریم و داستانهای شاهنامه فردوسی که حماسه ملّی ایران است، با شخصیتهایی مواجه هستیم که در اعمال و رفتار و زندگی، وجه مشترک و همانندی زیادی بین آنها وجود دارد. این شباهتها یا به جهت وجود ...
 
- 
نقد و بررسی شعر نو آیینی پیش از انقلاب اسلامی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2011-11-22)شعر آیینی به گونهای از شعر متعهّدانه گفته میشود که از جهت معنایی و محتوایی صبغه کاملاً دینی دارد و از آموزههای وحیانی، فرهنگ عترت و ولایت و تاریخ اسلام سرچشمه میگیرد. مناسبتهای مذهبی، ستایش چهرههای دینی، توجّه به ...
 
- 
بررسی و تحلیل «هفت بزم انوشیروان» در شاهنامه به عنوان نمودی از «مجلسگویی» در ایران پیش از اسلام (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2011-11-22)مجلسگویی یکی از گونههای سخنوری است که در کارنامه فرهنگی ایرانیان برگ و باری چشمگیر داشته است. با درنگی در منابع و متون کهن میتوان رگههایی از این کارکرد فرهنگی را در دورههای گوناگون بازجست. شاهنامه فردوسی؛ بویژه بخش ...
 
- 
مقایسه تحلیلی طرح و محتوای نمایشنامه «پرنده آبی» از موریس مترلینگ با منظومه عرفانی «منطق الطیر» عطار (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2011-11-22)نوشتار حاضرتحلیلی است، از نمایشنامه نمادین «پرنده آبی» اثر موریس مترلینگ نویسنده بلژیکی قرن نوزدهم و بیان مفاهیم نمادین حوادث و رویدادهای ذکر شده در این نمایشنامه و مقایسه طرح کلّی و مفاهیم نهایی آن با «منطق الطیر» از آثار ...
 
- 
اقتضای حال، زبان رمزی و تأویل شعر عرفانی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2011-11-22)این مقاله در پی تبیین کیفیت درک معنی سخن و عواملی است که درک مشترک معنی را دچار اختلال میکند. به نظر نویسنده علّت اختلال در فرآیند ادراک معنی سخن، یا فاقدِ مصداقِ تجربی بودن سخن است که این وضع ناشی از پیدا نکردن مدلولی ...
 



