آموزش فعلهای حرکتی گذرا و ناگذر زبان فارسی به غیر فارسیزبانان: رویکردی شناختی در تشخیص گذرایی و مفهومسازی فعلهای حرکتی
(ندگان)پدیدآور
شاه حسینی, فائقهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعهی حاضر به بررسی جملاتی میپردازد که در آنها از افعال حرکتی استفاده شده است. تشخیص گذرایی برای زبانآموزان آنجا اهمیت مییابد که باید سازهی مفعولی را تشخیص داده و پس از آن حرف نشانهی "را" بگذارند و تشخیص دهند که آیا با ساختی که روبرو هستند قابلیت مجهولپذیری دارد یا خیر. از آنجا که زبانآموزان شم زبانی فارسیزبانان را ندارند، بنابراین گاهی تشخیص گذرایی مسئلهای دشوار در تدریس و یادگیری مینماید. همچنین مفهومسازی فعلهای حرکتی برای زبانآموزان دشوار است. از این رو، در پژوهش حاضر سعی شد، پس از طبقهبندی فعلهای حرکتی، مشخصات گذرایی نیز در کنار آنها عاملی برای پیشبینی در نظر گرفته شود. شرکتکنندگان در این پژوهش 24 زبانآموز سطح پنجم کالج بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که در دو گروه 12 نفری بررسی شدند. گروه اول، بهعنوان گروه آزمون در نظر گرفته شد و بنا بر شناخت و استفاده از مفاهیم نظری تالمی (Talmy, 2000) تحت آموزش قرار گرفتند. در حالی که برای گروه دوم، یا گروه شاهد، آموزش از طریق روش مشخصی انجام نگرفته است. در نهایت، میزان بررسی کلی مدرس و آزمون کتبی نیز نشان داد که گروه آزمون درک بهتری در تشخیص فعلهای جدید دارند.
کلید واژگان
فعلهای حرکتیگذرایی
آموزش به غیرفارسیزبانان
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دکتری زبانشناسی همگانی، مدرس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، کالج بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهرانشاپا
2322-53942676-3354




