دوره 8, شماره یک- پیاپی 17
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
ترجمه چکیده ها به زبان انگلیسی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)
-
شناسنامه علمی انگلیسی شماره 17 شامل: مجوز تعیین اعتبار، پایگاه های نمایه شده، معرفی شورای نویسندگان، اهداف و خط مشی، برگ درخواست اشتراک، فهرست مقالات
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)
-
مقایسه روشهای کلاسیک و روشهای مبتنی بر اندازههای آماری پیکرهبنیاد در استخراج خودکار واژههای پایه علوم پزشکی به روش بسامدی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)طی دو دههی اخیر با پیشرفت علم و فناوری، استفاده از روشهای پیکرهبنیاد در آموزش زبان و تدوین منابع درسی گسترش چشمگیری داشته است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به روشی خودکار در استخراج واژه از پیکرهها در زبان فارسی صورت ...
-
بازنمایی انواع وجه امری در زبان فارسی: رویکرد شناختی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)مقالهی حاضر در چهارچوب نظریهی زبانشناسی شناختی به تحلیل وجه امری در ادبیات داستانی زبان فارسی میپردازد. هدف از پژوهش حاضر تحلیل وجه امری در سطح جمله و فراتر از آن است. فرضیهی این پژوهش با تأکید بر تمایز موجود بین ...
-
بررسی رابطه ی بین سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده با یادگیری زبان فارسی به وسیله ی کودکان آذری زبان
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده بهعنوان مهمترین عامل در جهت رشد سرمایه انسانی کودکان نقش ایفا میکنند و بیشک این سرمایهها در یادگیری زبان دوم توسط فرزندان خانواده نیز تاثیر عمیقی خواهند داشت. هدف این پژوهش ...
-
بررسی ابزارهای انسجام متون خوانداری و گفتاری «فارسی بیاموزیم» بر پایه انگاره هلیدی و حسن
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)اکثر تحقیقات در چارچوب نقش گرایی هلیدی و حسن (1976)، صرفا به ارزیابی نحوهی کاربست یک یا دو نوع ابزار انسجام بخشی متون آموزشی پرداختهاند. چنین نگاه محدودی مانع ارائه الگویی کاربردی از تمام ابزارهای انسجام بخشی این متون ...
-
نقش تعامل آموزشی، رشتهای، حرفهای، جهانی، محلی و اجتماعی-فرهنگی میان متخصصان آموزش زبان و مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در رشد هویت آنها: رویکرد روایت شناسی تعاملی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)رشد هویت مدرسان آموزش زبان دوم/ خارجی در ابعاد مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند موجب رشد تواناییهای مختلف آنها در حرفهی تدریس شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش تعامل در مورد مسائل آموزشی، رشتهای، حرفهای، ...
-
آموزش فعلهای حرکتی گذرا و ناگذر زبان فارسی به غیر فارسیزبانان: رویکردی شناختی در تشخیص گذرایی و مفهومسازی فعلهای حرکتی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)مطالعهی حاضر به بررسی جملاتی میپردازد که در آنها از افعال حرکتی استفاده شده است. تشخیص گذرایی برای زبانآموزان آنجا اهمیت مییابد که باید سازهی مفعولی را تشخیص داده و پس از آن حرف نشانهی "را" بگذارند و تشخیص دهند که ...
-
غلت سختکامی /j/ در نظام آوایی زبان فارسی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)جایگاه غلتها در نظامهای واجی مشخصهبنیاد چندان روشن نیست. برخی، غلتها را در طبقهی واجی واکهها قرار میدهند؛ برخی نیز معتقدند که غلتها شاخصههای صوتی منحصربهفردی دارند که آنها را از واکهها و همخوانها (اعم از ...
-
اختلالات و الگوی بازگشت زبانی بیماران زبانپریش دوزبانه ترکی آذربایجانی-فارسی با آسیب زیرقشری
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)ماهیت و تفاوت زبانپریشی ناشی از آسیب به ساختارهای قشری و زیرقشری مغز در بیماران دو/چندزبانه یکی از مهمترین و جدیدترین موضوعها در پژوهشهای مربوط به عصبشناسی زبان میباشد. در این مقاله، اختلالات و الگوی بازگشت زبانی دو ...
-
تدوین و ارزیابی درسنامههای جامع آموزش زبان فارسی به چینیزبانان در سطح پایه براساس چارچوب مرجع آموزش زبان فارسی
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)با توجه به ضرورت وجود درسنامههای تخصصی برای اهداف خاص برای زبان فارسی، تهیه و تدوین محتواى آموزشى کارآمد برای آموزش زبان فارسی به چینىزبانان علاقمند به یادگیری زبان فارسی در چارچوبى استاندارد و با ساختار و رویکردى متناسب ...
-
مقایسه ی درک بندهای موصولی پیچیده در کودکان نارساخوان و سالم فارسی زبان
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)در پژوهش حاضر درک دو نوع بند موصولی پیچیدهی فاعل-فاعل و فاعل-مفعول در کودکان نارساخوان و سالم و نیز درک این دو نوع بند موصولی نسبت به هم مقایسه و سه نوع خطا در این رابطه بررسی گردید. بهدلیل نبودن پژوهشی دربارهی چگونگی ...
-
بررسی تولید واکههای افتاده ی فارسی در گفتار فارسیآموزان ژاپنیزبان
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)زبان فارسی دارای دو واکهی افتاده، یکی پسین (/ɒ/) و دیگری پیشین (/a/) است، درحالیکه زبان ژاپنی تنها یک واکهی افتاده دارد که به لحاظ واجی پسین و به لحاظ آوایی مرکزی محسوب میشود. پرسش ...
-
شناسنامه علمی فارسی شماره 17 شامل: مجوز تعیین اعتبار، معرفی شورای نویسندگان، اهداف و خط مشی، برگ درخواست اشتراک، فهرست مقالات
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)
-
سخن سردبیر
(دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2019-03-21)حفظ وگسترش زبان فارسی بهعنوان یکی از مهمترین عناصر هویت ملی و فرهنگی، همواره باید جزء سیاستها و اولویتهای کلان کشور باشد. در این راستا، برگزاری همایشهای علمی و کیفی به ارائهی راهکارهای مناسب برای اجرا و هدایت این ...



