طراحی آزمون مهارت نوشتاری ویژه ی غیرفارسی زبانان: راهکارها و تحلیل خطاها
(ندگان)پدیدآور
گلپور, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به پیشرفتهای زیادی که در امر آموزش زبان فارسی بهغیرفارسیزبانان در چند سال اخیر انجام گرفته است؛ اما هنوز کاستیهایی نیز به چشم میخورد که یکی از این کاستیها ارزشیابی مهارتهای زبان فارسی است. مهارت نوشتاری توانایی خلق کلمات و بیرون کشیدن ایدهها از ذهن و همچنین توانایی انتقاد کردن از آن ها میباشد، برای اینکه زبانآموز تصمیم بگیرد که کدامیک از آنها را بهکار برد. آزمون نوشتاری نیز یک آزمون تولیدی و محصولمحور است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است راهکارهای ارزشیابی مهارت نوشتاری و کنشهای نوشتاری مانند کنش تقلیدی، فشرده، واکنشی و گسترده و انواع سؤالات آزمون نگارش از قبیل سؤال پایه، سؤال چارچوبدار و سؤال متنمحور مورد بررسی قرار گیرد. درادامه با توجه به اهمیت خطاهای نظاممند فارسیآموزان در امر سازماندهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمونسازی، 20 خطای نحوی فارسیآموزان که دارای بسامد بالایی در برگنوشتههای فارسیزبانان است، مورد واکاوی قرار گرفتهاند که این خطاها شامل حذف عناصر دستوری و واژگانی، اضافه کردن عناصر غیرضروری یا نادرست، انتخاب یک عنصر نادرست و جایگزین کردن آن با عنصر درست و چینش و ترتیب نادرست عناصر میباشد که باید در امر سازماندهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمونسازی به آن توجه کرد.
کلید واژگان
ارزشیابی مهارت نوشتاریکنش های نوشتاری
خطاهای نوشتاری
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)شاپا
2322-53942676-3354




